Het IJsselmeer, het grootste zoetwatergebied van Europa. Nederlands grootste verblijfplaats van vogels, internationaal als Wetland erkend
en tevens Vogelrichtlijngebied, cultuurhistorisch erfgoed, een schitterend natuurgebied en... de enige nog open plek met vergezicht !
© MK-DATA 2011-2020
OUDE WEBSITE IJSSELMEERVERENIGING
1972 - 2020 - al 48 jaar !
13-12-2013 - Lelystad stemt op dinsdag 17 december over omstreden Plan Flevokust
Dinsdag 17 december wordt een spannende dag voor Lelystad en het IJsselmeer. De
gemeenteraad beslist dan over het plan Flevokust, oftewel over de komst van een
containeroverslaghaven en van BRC (Van Bentum Recycling). Deze twee zijn
onlosmakelijk met elkaar verbonden geraakt. De aanleg van de containeroverslaghaven
is alleen haalbaar als er naast deze containeroverslag een groot industrieterrein komt.
Volgens het college van Lelystad dient dit terrein 8 meter opgehoogd te worden. Dit zal
worden gedaan door BRC met secundaire bouwstoffen, dit zijn grondstoffen die zijn
vrijgekomen als of bereid zijn uit reststoffen. Het kan hier wel degelijk gaan om
gevaarlijke stoffen voor volksgezondheid en milieu. BRC kan hier storten wat ze wil.
Milieudelicten
Het college van burgemeesters en wethouders ziet wel wat in deze dubbeldeal, aldus Henk Soomers, fractievoorzitter van de PvdA in de
gemeenteraad. ‘Lelystad kent een relatief hoge werkloosheid en met deze containeroverslag hopen wij banen te creëren. Alleen beseffen
wij dat er kanttekeningen bij te plaatsen zijn.’
Jeantiënne van der Hoek van Leefbaar
Lelystad benoemt deze kanttekeningen: ‘Welke
arbeid haal je hierheen met een
containeroverslaghaven en de activiteiten van
BRC? Het is veelal laaggeschoolde arbeid,
waarvoor nu vooral Oost-Europeanen worden
geworven. De hoeveelheid werkgelegenheid
die je hier mee creëert is ook zeer onzeker.
Ook vraag ik mij af of de overslag überhaupt
levensvatbaar is. De haven van Amsterdam
heeft zich niet voor niets teruggetrokken uit het
project. Zo is voor het havenbedrijf het voldoen
aan haar rendementseis en de beperking van
de financiële risico's een belangrijke
overweging. En dit kon niet worden
waargemaakt bij de Flevokust.’
Van der Hoek verwacht zelfs dat de deal met
BRC hoogwaardige arbeidsplaatsen gaat
kosten in de recreatie en biologische landbouw.
‘Zo’n opgehoogd industrieterrein is natuurlijk
geen gezicht als je Lelystad binnenkomst via
de weg of via het water. Als watersporter vaar je dan wel door naar bijvoorbeeld Urk. Het past ook totaal niet bij het blauwe en groene
imago van Lelystad.’ Ook grenst het opgehoogde industrieterrein aan de gronden van de biologische landbouw. Van der Hoek: ‘Als er iets
van de vervuilde grond naar hun akkers doorsijpelt of waait, kunnen deze biologische boerenbedrijven sluiten. Grootwinkelbedrijven zullen
zich wel tweemaal bedenken om hier hun waren te kopen, met een industrieterrein met vervuilde grond als buren.’
Het college garandeert dat er streng wordt toegezien op mogelijke milieuovertredingen. Van der Hoek heeft er echter geen vertrouwen in,
vooral omdat Van Bentum Recycling meerdere malen voor de rechter heeft gestaan en veroordeeld is voor diverse ernstige milieudelicten.
Op 13 november 2013 werd directeur Willem van Bentum en een van zijn bedrijven wederom veroordeeld voor diverse milieudelicten.
Van der Hoek: ‘Daar lukte het de inspecties en toezichthouders niet om milieuvervuiling te voorkomen. Wie zegt dat het hier wel lukt?
Waarom zou je een bedrijf dat meerdere malen de fout in is gegaan hier nog een kans geven? Ik vind het op zijn zachts gezegd zeer
onverstandig om bij dit bedrijf de zorg voor het milieu rondom het IJsselmeer in handen te leggen.’
Levensvatbaar
PvdA-fractievoorzitter Soomers kent de kritiek op BRC en zal deze in het PvdA-
fractieoverleg zeker meewegen. Dick Koopmans, woonachtig in Lelystad en lid van
de IJsselmeervereniging, en Kees Schouten, bestuurslid van de
IJsselmeervereniging, vragen zich af of Lelystad zich niet als Roodkapje door de
grote wolf BRC laat bedriegen. ‘Dat is een lastige vraag’, zegt Soomers. ‘Kijk, er is
geen businesscase mogelijk zonder BRC. Voor dat dilemma staan wij. De risico’s
zien wij echter ook.’
Koopmans heeft weinig vertrouwen in het hele plan en zeker niet in BRC. Als
ontwerper van schepen was hij de eerste zelfstandige ondernemer die zich
vestigde in Lelystad. ‘Ik heb allerlei bedrijven hiernaartoe zien komen, ondersteund
door grote subsidies. Zij werden dan geselecteerd door de toenmalige Rijksdienst
IJsselmeerpolders. Nadat de subsidies op waren, bleken maar weinig bedrijven
echt levensvatbaar. Dit kan weer zo’n plan zijn.’
Links Mevr. Jeantiënne van der Hoek van Leefbaar Lelystad en
Dick Koopmans Lid IJsselmeervereniging en inwoner van Lelystad.