Het IJsselmeer, het grootste zoetwatergebied van Europa. Nederlands grootste verblijfplaats van vogels, internationaal als Wetland erkend
en tevens Vogelrichtlijngebied, cultuurhistorisch erfgoed, een schitterend natuurgebied en... de enige nog open plek met vergezicht !
© MK-DATA 2011-2020
OUDE WEBSITE IJSSELMEERVERENIGING
1972 - 2020 - al 48 jaar !
03-02-2011 - Het verdronken dromenland tussen Amsterdam en Almere
De hoofdstad hoopt door het afblazen van projecten het tekort van het zogeheten Vereveningsfonds met € 900 miljoen te
verminderen. In dat vereveningsfonds zijn kosten en baten van het grondbeleid ondergebracht. Er ligt te veel bouwrijpe grond
braak. Wethouder van Poelgeest hoopt nog wel een stukje van 45 ha (20%) van IJburg II te realiseren, ook al stagneert
IJburg I. Maar eilanden zijn duur en er zijn inmiddels nieuwe tegenvallers van tientallen miljoenen euro's opgedoken.
Ook aan Almeerse zijde is de woningmarkt ingestort: de plannen, die van de overheden en de private partijen miljarden aan
investeringen vergen, zijn niet marktbestendig, zegt een anonieme Nederlandse ontwikkelaar in een interview (FD 3 januari
2011) ergens zal een punt moeten worden gezet achter die Schaalsprong. Het is onbetaalbaar en er is geen markt voor. Het
wachten is op het moment dat het Rijk de stekker eruit trekt. De optimisten met grondposities geven toe dat het nu een stip is
geworden aan de horizon. Voor die voorgenomen 60.000 woningen in twintig jaar moeten er ook even grootschalige
voorzieningen en infrastructuur worden aangelegd. Om die woningen te kunnen bewonen moeten die er allemaal al liefst van
te voren liggen. Dat geldt buitendijks nog meer. Er moeten eilanden boven water worden gebracht, tegen overstromen worden
beveiligd en met de wal worden verbonden voordat er ook maar een woning valt te verkopen. Zit het tegen dan zijn al die
kosten plus die van voorzieningen voor te weinig woningen gemaakt. Dat vinden investeerders terecht een veel te groot risico
dus die voelen er niet veel voor.
En dan is er nog de IJmeerlijn, geschatte kosten nu € 5 miljard, die, dwars door internationaal beschermd nat natuurgebied,
beide kusten en hun eilanden moet gaan verbinden in 2025. Die lijn was al nooit rendabel. Zelfs niet toen nog kon worden
meegelift op de verliesgevende en dus afgeblazen Zuiderzeelijn naar Groningen. Parallel loopt bestaand spoor naar
Flevoland dat als Hanzelijn wordt doorgetrokken naar Zwolle. Het Rijk is voorlopig te slecht bij kas om zo onverstandig te zijn
zich te laten meeslepen in dit roekeloos avontuur.
Blijft de vraag of en wanneer er betere tijden aanbreken. Is het een kwestie van een tijdelijke dip die te overbruggen is met
een lager ontwikkelingstempo maar niet dwingt tot koersverandering? Dan verschuift de investeringshorizon slechts naar 2040
of 2050. Daarna kan de stip aan de horizon dus alsnog naderbij komen. Mits overige omstandigheden niet veranderen en dat
doen ze nu juist wel. De naoorlogse geboortengolf zal straks uitmonden in een uitvaartgolf. Als gevolg daarvan komende
attractieve woningen vrij, ook nabij Amsterdam. Dat vermindert de noodzaak om veel bij te bouwen. Het uitstellen van
projecten brengt het tijdstip van de voorgenomen bouw steeds meer binnen de invloedssfeer van de bevolkingskrimp. Gaat
het lang duren dan verdampt het voorgenomen bouwprogramma grotendeels want het betreft tienduizenden woningen per
jaar. Neem bijvoorbeeld de vergrijsde Gooi- en Vechtstreek waar nu al 60592 personen wonen van boven de zestig jaar. Op
een termijn van 25 jaar geeft dat bij gemiddeld 2 personen per woning een opbrengst door verlating van ruim 30.000
woningen. (verweduwing, dus een persoon per woning is buiten beschouwing gelaten) De vergrijsde Meerlanden bieden aldus
uitzicht op eveneens 30.000 woningen. Die woningen komen de komende jaren geleidelijk vrij maar het tempo zal over tien
jaar oplopen omdat dan de uitvaartgolf van invloed wordt (de geborenen uit 1946 worden dan 75 jaar). Bij elkaar komt in dit
rekenvoorbeeld in twee regio's evenveel vrij als de schaalsprong Almere moet opleveren maar dan zonder risico,
natuurschade en kosten. Daar moeten de vrijkomende woningen in de overige vergrijzende regio's rond Amsterdam nog bij
worden opgeteld. Woningverlating neemt dus steeds meer de woonproductie over van de nieuwbouw. Toch bijbouwen leidt
dan tot dubbel aanbod en tot instorting van de huizenmarkt. Daar trapt geen investeerder straks meer in. Het wordt dus in de
nieuwbouw niet meer wat het was. En dat is winst voor een open Markermeer en IJmeer...
Marten Bierman
Oud voorzitter (Marten Bierman) van de
IJsselmeervereniging schrijft voor de website en
IJsselmeerberichten regelmatig zijn columns. Dit
keer over hoe de wal het schip keert, ofwel hoe de
markt en bevolkingskrimp de buitendijkse plannen
van Almere en Amsterdam naar een verre
toekomst verschuiven. Een toekomst waarin het
met nieuwbouw niet meer wordt wat het ooit was.