Bij deze zenden wij u de IJsselmeer Nieuwsbrief, een uitgave van de IJsselmeervereniging. Hierin treft u enkele belangrijke nieuwsberichten aan die recent op onze website zijn verschenen.
De Nieuwsbrief sturen we ook aan instanties die bij het gebied betrokken zoals bestuurders, politici, beleidsmakers en andere belanghebbenden. Voor hen kan onze informatie mogelijk ook relevant zijn.

Enkhuizerzand: Ondanks wijzigingen en aanwijzing provincie toch in beroep

24 januari 2020 - Ondanks de positieve ontwikkelingen voor het behoud van het landschap zal de IJsselmeervereniging deze maand (januari 2020) wel beroep instellen tegen dit plan, omdat de overige onderdelen van het plan volgens ons niet voldoen aan een goede ruimtelijke ordening. De gemeente Enkhuizen heeft, zoals we in de vorige nieuwsbrief berichtten, het plan voor het Enkhuizerzand gewijzigd vastgesteld, waardoor het villapark binnen de bestaande kustlijn zou komen.

Geen beroep tegen het plan Galgeriet in Monnickendam

23 januari 2020 - De IJsselmeervereniging gaat niet in beroep tegen het plan van de gemeente Waterland voor het Galgeriet. Ook de Stichting Oud-Monnickendam heeft afgezien van een beroepsprocedure. Afgezien van feit dat er weinig kans op succes was, is het beleid dat wij bewoners en lokale actiegroepen steunen voor zover het ook binnen de doelstellingen van de vereniging past.

‘Een zee van herinnering’ was het IJsselmeer voor Aart

In memoriam: Aart Staartjes (1938-2020).
18 januari 2020 - Met het overlijden van Aart Staartjes verloor Nederland niet alleen een populaire acteur maar ook een groot liefhebber van het IJsselmeer. In 2011 interviewde IJsselmeerberichten hem hierover. Aart vertelde dat het IJsselmeer voor hem ‘een zee van herinnering‘ was. Het was het water waarlangs hij opgroeide, bijna in verdronk, spectaculaire zeilavonturen beleefde.....

Zandwinbedrijf wil meer draagvlak, Natuurmonumenten wacht zaak af

16 januari 2020 - Het zandwinbedrijf Smals komt met nieuwe voorstellen om draagvlak voor het zandwinningsproject voor de Friese IJsselmeerkust te krijgen. Natuurmonumenten en ook de IJsselmeervereniging willen eerst de uitspraak van de Raad van State op het beroep van Smals afwachten voor verder te praten over aanpassingen van het project.

De Markerwaard, de polder die er niet kwam

15 januari 2020 - Steeds duiken er weer stemmen op om de Markerwaard alsnog in te polderen, de aanleiding in 1972 voor de oprichting van de IJsselmeervereniging. In 2002 besloot de regering definitief af te zien van de Markerwaard, waardoor de dijkversterking van de Markermeerdijk opnieuw bezien moest worden. Het Rijk, de deltacommissie en andere overheden richten zich op natuurontwikkeling en zoetwateropslag in balans met een duurzame economische ontwikkeling en recreatie.

Visie Duurzame Energie IJsselmeergebied ROIJ

14 januari 2020 - De IJsselmeervereniging ondersteunt van harte de gezamenlijke energievisie van het ROIJ. Specifiek betekent dat voor windenergie dat het ROIJ geen mogelijkheden voor meer windmolens in het IJsselmeergebied ziet. Ook grootschalige gebieden met zonnepanelen zijn voor het ROIJ geen optie. Omdat er weinig bekend is over de ecologische effecten, zou hier voorzorgsprincipe moeten gelden....

Algemene Ledenvergadering IJsselmeervereniging
Zaterdag 28 maart 2020 - 13.00 tot 17.00 uur
Locatie: Ir.D.F. Woudagemaal · Lemmer

Reserveer deze datum in uw agenda want er is een hoop bij te praten over hetgeen de vereniging reeds doet en zal doen om het IJsselmeergebied  te beschermen.
Medio februari zullen we op de website de agenda voor deze bijeenkomst publiceren en kunt u de stukken voor de vergadering downloaden.

Lange termijn visie voor 2120 door Wageningse wetenschappers

5 januari 2020 - In de lange termijnvisie voor 2120 worden vooroevers en natuurontwikkeling in het IJsselmeergebied genoemd als oplossing voor de klimaatproblemen waar Nederland mee geconfronteerd zal worden. De zeventien wetenschappers van de Wageningse Universiteit hebben gekozen voor natuurlijke oplossingen en niet voor eventuele toekomstige technologische innovaties.

Tweede Kamer wil nieuwe berekening zakkende Waddenzee

4 januari 2020 - Ook voor het IJsselmeergebied is de toekomst van de Waddenzee van groot belang. De trekvogels zullen een alternatief om onderweg te rusten en te fourageren moeten vinden, anders is het gedaan met de beschermde trekvogel populaties van West-Europa. Hopelijk kunnen zij dan een goede bron van rust en voedsel vinden in het IJsselmeergebied.

Plan voor industriehaven bij Urk vernietigd

12 december 2019 - Met een uitspraak van woensdag 11 december 2019, heeft de Raad van State het plan voor een industriehaven bij Urk (officieel: het provinciale inpassingsplan voor de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland, MSNF) vernietigd. De IJsselmeervereniging was tegen dit plan van de provincie Flevoland al begin 2018 in beroep gegaan bij de Raad van State.

Steun ons werk !

De IJsselmeervereniging streeft naar een verantwoord beheer van het IJsselmeer, Markermeer en Randmeren.

Zee vol verhalen - Vanaf 14 februari 2020

Unieke tentoonstelling in het Zuiderzeemuseum
Het leven veranderde definitief in 1932, toen de aanleg van de Afsluitdijk werd afgerond. De ontembare Zuiderzee werd een rustig IJsselmeer; de gevaarlijke stormen en overstromingen waren voorgoed voorbij. Vandaag de dag zijn er nog steeds sporen van het Zuiderzeeleven terug te vinden. Kom naar deze boeiende nieuwe tentoonstelling en duik in alle verhalen... Meer info: Zuiderzeemuseum

Hiswa - 11 t/m 15 maart 2020

De HISWA Amsterdam Boat Show is het grootste evenement van Nederland op het gebied van watersport, lifestyle en recreatie. Of je nu op zoek bent naar een nieuwe boot (tot ca. 10 meter), onderdelen of accessoires, informatie zoekt voor een bootvakantie, alles wilt weten over de mooiste recreatiegebieden, liefhebber bent van klassieke schepen of zelf een aantal watersporten wilt uitproberen.
Meer info: HISWA RAI

Reacties op de IJsselmeer Nieuwsbrief kunt u versturen via ons contactformulier

Stuur de Nieuwsbrief gerust door naar vrienden, familie of bekenden

De Nieuwsbrief is ook verzonden aan mensen of instanties die zich niet zelf hebben aangemeld. Deze e-mailadressen hebben wij verzameld n.a.v. activiteiten en correspondentie via onze vereniging. Indien u geen belangstelling heeft voor de Nieuwsbrief kunt u zich onderstaand afmelden.

Postadres:
IJsselmeervereniging