De PAS wet en het Galgeriet in Monnickendam
Publicatie: 1 september 2019
De gemeente Waterland heeft onlangs antwoord gegeven op de zienswijzen, waaronder ook die van de IJsselmeervereniging. Opvallend is dat men het antwoord op de vragen over de stikstofbelasting en de PAS wetgeving schuldig moest blijven. Er staan veel PM’s (pro memori’s) in het rapport.
In verband met de stikstofberekening is de behandeling van het plan Galgenriet in de gemeenteraad dan ook een maand verzet. De PAS-wetgeving zal hoogst waarschijnlijk van invloed zijn op het proces Galgeriet. Het Galgeriet grenst aan het recreatiegebied Hemmeland en natuurgebied de Gouwzee. Natura2000 en de Vogelen Habitatlijn spelen hier een rol. Daarnaast is de afhandeling van het verkeer nog een belangrijke meespeler. Veel Waterlanders vinden het een afschuwelijk plan. Een lokale partij als Waterland Natuurlijk is tegen de massa van 700 woningen, de hoogte van negen woonlagen en de komst van een hotel midden in een woonwijk. Velen  maken zich grote zorgen over de afhandeling van het verkeer. Het heeft gevolgen voor Marken en de hele omgeving. Ook de belasting voor het recreatiegebied Hemmeland  zal groot worden. Voor 700 woningen mag men 3 inwoners per woning berekenen. Dat zijn 2100 mensen met wellicht de nodige huisdieren. Het is afwachten wat de modellen voor de stikstofbelasting zullen opleveren.