Het IJsselmeer, het grootste zoetwatergebied van Europa. Nederlands grootste verblijfplaats van vogels, internationaal als Wetland erkend
en tevens Vogelrichtlijngebied, cultuurhistorisch erfgoed, een schitterend natuurgebied en... de enige nog open plek met vergezicht !
© MK-DATA 2011-2020
OUDE WEBSITE IJSSELMEERVERENIGING
1972 - 2020 - al 48 jaar !
Dijkversterking Markermeerdijk: geen prioriteit volgens
studie Rijks Waterstaat
Publicatie: 25 mei 2019
Rijks Waterstaat heeft in 2012 alle dijken laten toetsen. Het project Veiligheid
Nederland in Kaart (VNK2) analyseerde tussen 2006 en 2014 alle primaire
waterkeringen en de overstromingsrisico's in Nederland. Het resultaat van dit
onderzoek is gepubliceerd in het eindrapport: "De veiligheid van Nederland in
kaart (VNK)". Dit is de standaardpublicatie voor alle waterbeschermings-
programma's van het HWBP2 (Hoog Water Beschermings Programma). De
kennis uit VNK2 blijft overigens tot 2019 beschikbaar via het Kennisplatform
Risicobenadering (KPR).
Het project bestudeerde de samenhang tussen de dreiging van hoogwater, de
sterkte en hoogte van de waterkeringen en de mogelijke gevolgen van een
dijkdoorbraak. Dit werd onderzocht door overstromingskansen te koppelen aan
de gevolgen, uitgedrukt in economische schade en het aantal slachtoffers.
Economische risicokaart van Nederland
De risicokaart representeert het lokale individuele risico (LIR) voor het jaar 2015,
waarbij de uitvoeringsprogramma’s HWBP2 en Ruimte voor de Rivier zijn
uitgevoerd. Het LIR is de kans per jaar dat een persoon die zich op een bepaalde
plaats in het dijkringgebied bevindt, overlijdt als gevolg van een overstroming van
dit dijkringgebied.[…] De groene kleur in de kaart geeft aan dat een locatie relatief
weinig risicovol is, de donkerrode gebieden zijn relatief risicovol.
Het geeft aan dat als je de prioritering volgt wat betreft de waterveiligheid de
Markermeerdijk op dit moment helemaal niet versterkt hoeft te worden, De dijk bij
Waterland is overwegend groen (weinig risicovol) op de risicokaart. Naar het
noorden toe zijn enkele stukken oranje gekleurd en heel kleine stukjes rood. Ter
vergelijking: met name de dijken in het Rivierengebied zijn overwegend oranje tot
diep rood. Dit betreft ook de economische aspecten: in vergelijking met het
Rivierengebied heeft naast de risicokaart ook volgens de economisch kaart de
Markermeerdijk geen enkele prioriteit.
Met de informatie uit VNK2 kan de overheid gericht maatregelen treffen om
Nederland kostenefficiënt te beschermen tegen overstromingen. Gericht investeren
in de zwakste en/of meest risicovolle waterkeringen, verkleint de kans op schade,
slachtoffers en maatschappelijk ontwrichting zo efficiënt mogelijk.
Het is daarom niet uit te leggen waarom de huidige plannen voor de dijkversterking
van de Markermeerdijk zo hoognodig doorgedrukt moeten worden. In het licht van
het feit dat het budget voor de dijken in Nederland beperkt is, zou ook de Tweede
Kamer een duidelijk standpunt moeten innemen over dit onzalige project.
Zie voor het rapport:
https://www.helpdeskwater.nl/publish/pages/131663/eindrapport_vnk.pdf
Risicokaart van Nederland
De IJsselmeervereniging participeert in het collectief dat de beroepsprocedure voert tegen het
projectplan dijkversterking Markermeerdijk. Hangende de bodemprocedure, die najaar 2019 of
begin 2020 wordt verwacht, publiceren wij voor ons nieuwe, relevante informatie op de website.
Hier gaat het om een onderzoeksrapport over waterveiligheid.