Nationaal Park Nieuw Land denkt over zonnecel-eiland
Hoe zinvol is het voor de IJsselmeervereniging deel te nemen aan, of onderdeel te worden van een al dan niet uitgebreid Nationaal Park Nieuw Land? Dat is één van de vragen die voortkomen uit het onderzoeksverslag over de mogelijkheden van een Nationaal Park IJsselmeergebied. Lotte Hoek deed dit onderzoek als afstudeerproject HBO-rechten aan de Hanzehogeschool Groningen. Over deze en andere ideeën uit de ontwikkelingsvisie Nieuw Land - zoals de zonne-eilanden - zullen wij de komende tijd als IJsselmeervereniging een standpunt moeten bepalen.
Publicatie: 20 maart 2019
Nationaal Park Nieuw Land gaat komende jaren 470 miljoen euro kosten
Het Nationaal Park Nieuw Land omvat vier natuurgebieden: de Oostvaardersplassen, Lepelaarsplassen, het Markermeer en de Marker Wadden. De gebieden hebben een oppervlakte van 29.000 hectare. Het moet een mooi aaneengesloten natuurgebied worden dat meer zichtbaar wordt voor het publiek. Het hele project zal de komende tientallen jaren zo’n 470 miljoen gaan kosten. Het park moet jaarlijks twee miljoen bezoekers gaan trekken. In de commissie Duurzaamheid van de Provinciale Staten blijken de meeste politieke partijen wel in te stemmen met het plan. Maar er zijn ook kritische kanttekeningen. Zo heeft GroenLinks moeite met het aantal bezoekers. “Twee miljoen mensen is best wel veel. Al die toeristen en bezoekers mogen geen belasting zijn voor de natuur.” Bron: Zeepost, 14 februari 2019
De ambitie van het Nationaal Park Nieuw Land is om niets af te wentelen op andere gebieden of toekomstige generaties. Veel duurzaamheids-aspecten worden integraal onderdeel van de ontwikkeling en exploitatie. Op één aspect is de ambitie van ‘niet afwentelen’ een enorme uitdaging, namelijk het neutraliseren van de CO2-footprint van de aanleg aan alle eilanden en ondieptes. Grootschalige opwekking van duurzame energie binnen de grenzen van het Nationaal Park is alleen te verantwoorden als het een positieve bijdrage levert aan (herstel van) de natuur en de kwaliteit van het landschap van het Nationaal Park zelf. Windmolens zijn daarom uitgesloten. Zij hebben negatieve impact op de belevingswaarde van het Nationaal Park als natuurgebied. Ook zonnepanelen hebben een industriële uitstraling. Grootschalige opwekking van zonne-energie biedt in beginsel echter wel perspectief, want de panelen kunnen “uit het zicht gehouden worden”.
Een mogelijke vorm is die van een zonneveld in een ‘atol’, een ringvormig eiland. De zonnepanelen staan in het water. De verhoogde rand eromheen houdt de golfslag uit het atol en biedt ruimte voor natuur en recreatief gebruik. Vanaf de kust en het open water zijn de panelen niet te zien, maar voor bezoekers aan het zonne-eiland biedt de schijnbaar oneindige opstelling van panelen binnen de hogere en begroeide contour een zeer bijzonder schouwspel. Het is een attractie in zichzelf. Een vaarroute dwars erdoorheen kan een interessante toevoeging zijn, zeker in combinatie met hoger gelegen uitzichtpunt. Zo’n atol draagt bij aan de natuur als het water binnen het atol ondiep tot zeer ondiep is. Het resterende licht in het luwe water is genoeg voor de ontwikkeling van waterplantvegetaties en bodemleven. Het wordt daarmee een zeer geschikt opgroeigebied voor jonge vis, en dus aantrekkelijk voor visetende vogels zoals reigers en futen, waarbij dan wel een oplossing gevonden moet worden voor de uitwerpselen op de panelen. Schaalniveau De mogelijke locaties van zo’n zonneveld in het Nationaal Park zijn zeer afhankelijk van het benodigde schaalniveau. Tot een omvang van 25-50 hectare valt het te integreren binnen de aanleg van eilanden. Een omvang van 250-350 hectare is in potentie mogelijk als toevoeging aan het (schier)eiland voor de kust van Lelystad, door juiste situering (afstand en zichtlijnen) voornamelijk buiten het gezichtsveld van Batavia-Haven. Binnen de contouren van het Nationaal Park is voor een grotere schaal (tot ca. 1.000 ha) alleen ruimte tussen de Marker Wadden en Enkhuizen. Bron: Zeepost, 12 maart 2019
Zie voor meer informatie de ontwikkelingsvisie van Nationaal Park Nieuw Land (groot bestand) op de website van de provincie Flevoland of kijk op de website van Nationaal Park Nieuw Land.