Aanpassing beheerplan: Kitesurfen bij Enkhuizen in Natura 2000 gebied?
Kitesurfen is een mooie sport, maar de vogels zijn er als de dood voor. Het hoort niet in gebied dat valt onder Natura 2000 en de Europese Vogelrichtlijn. Deze wijziging is daarom niet te begrijpen. Het Watersportverbond had in 2017 een zienswijze ingediend met het argument dat de kust tussen Andijk, Wervershoek, Enkhuizen zo uitgestrekt is, dat de vogels wel kunnen uitwijken.
25-02-2019 De Minister van Infrastructuur en Waterstaat past het Natura 2000 beheerplan IJsselmeergebied 2017-2023 aan, zodat kitesurfen zonder voorwaarden toegestaan is bij Enkhuizen. Zij heeft hiervoor een wijzigingsbesluit vastgesteld. Het beheerplan is een belangrijk hulpmiddel voor het beschermen van de natuur in de Natura 2000- gebieden, waaronder het IJsselmeergebied. In deze gebieden worden bepaalde diersoorten en hun leefomgeving beschermd, om de biodiversiteit te behouden. Hoe dit gebeurt én wordt gecombineerd met activiteiten als visserij, recreatie en scheepvaart staat beschreven in het beheerplan.   In paragraaf 5.2 bij het deelbeheerplan IJsselmeer is in de lijst van vrijgestelde vergunning plichtige activiteiten mét specifieke voorwaarden de kitesurf locatie Enkhuizen opgenomen. Dit is een omissie in het beheerplan. Naar aanleiding van het beroep van de Nederlandse Kitesurfvereniging is gebleken dat de kitesurf locatie zowel in het ontwerp als het vastgestelde beheerplan onterecht in deze categorie is opgenomen. Op basis van de NEA-1 hoort de locatie onder de categorie vrijgestelde vergunning plichtige activiteiten zonder voorwaarden te worden geplaatst. Met de wijziging is deze fout in het beheerplan hersteld. Belanghebbenden kunnen met ingang van 26 februari tot en met 8 april 2019 beroep instellen tegen dit wijzigingsbesluit. Dit kan bij de rechtbank Overijssel (https://www.rechtspraak.nl/Organisatie-en- contact/Contact) of via het Digitaal Loket. Voor vragen over de inhoud van het beheerplan IJsselmeergebied kan contact worden opgenomen door te bellen met de informatielijn van Rijkswaterstaat (via 0800 8002) of een e-mail te sturen naar natura2000IJsselmeergebied@RWS.nl. De Directie Participatie is telefonisch bereikbaar om procedurele vragen te beantwoorden (via 070 456 8999). Bron: RWS, Nieuwsbrief Natura 2000
Publicatie: 18 maart 2019