ArcheoHotspot in Batavialand
Sinds oktober 2018 is er een ArcheoHotspot in Batavialand, in het museum. Maar wat is een ArcheoHotspot nu precies? Het is een plek waar publiek in contact kan komen met archeologie. Nu is dat op zich niets nieuws, maar wat wel ongebruikelijk is, is dat iedereen binnen kan lopen en mee mag werken met de archeoloog die hier aan het werk is. Er wordt gewerkt aan collecties van de het Provinciaal Depot voor Bodemvondsten en van het Maritiem depot. Degene die mee wil doen, krijgt dus echt te maken met archeologisch materiaal uit Flevoland. We hebben inmiddels gewerkt aan aardewerk uit een scheepswrak uit het midden van de 19e eeuw, gezeefd materiaal uit een steentijd haardkuil, botmateriaal van veldverkenningen van de AWN op de Markerwadden en van veldverkenningen in de Noordoostpolder. Maar je kunt ook binnenlopen om gewoon even te kijken naar de werkzaamheden of naar de vitrines met vondsten die hier tentoongesteld worden. Je kunt vragen stellen of iets laten zien dat je gevonden hebt in Flevoland. Een archeoloog en vrijwilligers van de Archeologische Werkgemeenschap Nederland staan klaar om alle vragen over het verre verleden van Flevoland te beantwoorden op woensdagmiddag van 14.00 tot 16.00 uur en op vrijdag van 10.00 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.00 uur. Drs. H.P.A. (Tineke) Heise-Roovers Beheerder Provinciaal Depot voor Bodemvondsten Flevoland