Windmolenkieswijzer Urgenda: Beleid Friesland en Noord Holland speelt projectontwikkelaars van grote windparken in de kaart
Duurzaamheidsorganisatie Urgenda lanceert met het oog op de provinciale verkiezingen van 20 maart een Windmolenkieswijzer. Op de website wordt aangegeven welke politieke partijen de komst van windmolens in verschillende provincies als initiatief van frustreren. Volgens Tsjeard Hofstra van Urgenda gelden Friesland en Noord-Holland als provincies waar het windmolenbeleid het voor dorpen lastig maakt zelfstandig een windmolenproject op te zetten. Het politieke argument van Urgenda is dat dit beleid projectontwikkelaars van grote windparken een voordeel geeft ten opzichte van meer kleinschalige bewonersinitiatieven. in gemeentes. De Windmolenkieswijzer gaat in februari online. bron: Friesch Dagblad, 04-01-19
Begin 2019 is er weer een overleg van het Bestuurlijk Platform IJselmeergebied (BPIJ), waarin de IJsselmeergemeentes en provincies vrtegenwoordigd zijn. Zij zullen met een voorstel voor de energietransitie in het IJsselmeergebied komen. De IJsselmeervereniging zit in het Regionaal Overlegorgaan IJselmeergebied (ROIJ) en kan zo een stem laten horen hierin. Wij zijn heel benieuwd hoe er over de wind- en zonne energie in het IJsselmeergebied gedacht wordt in het beleid. Wij moeten zeker een vinger aan de pols houden wat betreft allerlei woeste plannen voor mega-windparken en zonne-eilanden op het IJsselmeer. Maar ook niet zonder meer meegaan met verdere verrommeling door wind- en zonnepanelen van particulieren en in de dorpen.