Het IJsselmeer, het grootste zoetwatergebied van Europa. Nederlands grootste verblijfplaats van vogels, internationaal als Wetland erkend
en tevens Vogelrichtlijngebied, cultuurhistorisch erfgoed, een schitterend natuurgebied en... de enige nog open plek met vergezicht !
© MK-DATA 2011-2020
OUDE WEBSITE IJSSELMEERVERENIGING
1972 - 2020 - al 48 jaar !
‘Een levend en dynamisch lab op de Afsluitdijk’
De Afsluitdijk is een uitdagende en rijke leer- en experimenteeromgeving. De dijk biedt veel
mogelijkheden voor onderwijs en bedrijven voor onderzoeken en leren in de praktijk,
bijvoorbeeld op het gebied van duurzame energie, natuur en economie. We gingen in gesprek
met Johan Thijssen van Adviesbureau Co-act. Hij onderzoekt in opdracht van De Nieuwe
Afsluitdijk of er bij kennisinstellingen behoefte is voor living lab’s op de Afsluitdijk.
Leren in de praktijk
Simpel gezegd is een living lab een praktijkomgeving waar onderzoek, onderwijs en innovatie
gelijktijdig plaatsvinden. “Ik noem het ook wel eens een levend en dynamisch laboratorium”, legt
Thijssen uit. “Overheden, bedrijfsleven, kennisinstellingen, burgers en andere initiatiefnemers
kunnen hierin samenwerken aan concrete maatschappelijke vraagstukken of opdrachten uit het
bedrijfsleven. Studenten krijgen zo de kans om in de praktijk te leren. De kennis en ervaring die
wordt opgedaan wordt breed gedeeld, zowel binnen de projecten maar ook met de rest van de
wereld. Zo creëer je een unieke situatie die voor alle partijen een toegevoegde waarde heeft en tot
innovatie kan leiden.
Living lab op de Afsluitdijk
Thijssen: “De Afsluitdijk is vanwege de wind, het water en de grens tussen zoet en zout water een
zeer geschikte locatie om een living lab te maken. We kunnen door het iconische karakter van de
Afsluitdijk de wereld tonen hoe we op de Afsluitdijk op een unieke manier klimaatadaptatie
benutten als kans voor de regio.
“We onderzoeken nu de bereidheid en de mogelijkheden van kennisinstellingen om verschillende
projecten te ontwikkelen op de Afsluitdijk. Hierbij gaat het niet alleen om drijvende zonnepanelen,
het opwekken van stroom met turbines in de spuisluizen, de Blue Energy pilot of de
Vismigratierivier die hier wordt aangelegd, maar bijvoorbeeld ook de verbinding met
bestuurskundige vraagstukken, educatie of kunst.” Een living lab zorgt volgens Thijssen naast het
stimuleren van innovatie ook voor samenhang en verbinding met vragen uit de samenleving en
tussen lopende projecten in onderzoek en onderwijs. “Kort gezegd willen we nagaan hoe we
kennis kunnen borgen en innovatie en samenhang kunnen stimuleren.”
Doel van het onderzoek
“De Friese Provinciale staten hebben gevraagd om een verkennend onderzoek naar de
mogelijkheden van een living lab op de Afsluitdijk. Projecten in het kader van natuur,
duurzaamheid, toerisme en circulaire economie moeten leiden tot de ontwikkeling van kennis en
innovatie. Maar studenten moeten ook meer betrokken raken bij dit soort onderzoeken. In de
toekomst hopen we dat de rest van de wereld leert van onze living lab-projecten op de Afsluitdijk.
Begin 2019 ronden we het verkennend onderzoek af. Aan de hand hiervan wordt bepaald of we
verder gaan met een living lab op de Afsluitdijk.”
IJsselmeeracademie
De IJsselmeervereniging wil in 2019 de mogelijkheden voor praktijk- en onderwijs-
georiënteerd wetenschappelijk onderzoek verkennen en met een voorstel komen voor de
oprichting van een IJsselmeeracademie zoals bijvoorbeeld de Waddenacademie.
Door haar onafhankelijke positie en kritische houding is de IJsselmeervereniging de
aangewezen organisatie hiervoor. Zij kan bij uitstek onderzoeken op wat voor wijze de
IJsselmeeracademie vorm kan krijgen en te werk moet gaan.