Windpark Friesland in “De Monitor”
Raad van State heeft nog 6 weken extra nodig voor een uitspraak. Op dinsdag 1 mei kwam in het televisieprogramma de Monitor windpark Friesland ter sprake. Naast de initiatiefnemers voor dit plan werd ook Auke Wouda van de IJsselmeervereniging door Teun van der Keuken geïnterviewd. In het programma kwam duidelijk naar voren dat duurzaamheidsplannen voor windenergie op flink gespannen voet kunnen komen te staan met natuurbehoud, vooral vogelbescherming. Kern van de zaak is dat van windturbine parken niet valt uit te sluiten dat ze een grote bedreiging vormen voor zeldzame vogelsoorten. Er vallen sowieso dode vogels door alle windturbines van het beoogde Windpark Friesland, maar de vraag is of ze sommige zeldzame soorten (zoals de zwarte stern) zullen doen uitsterven. Die kans is en blijft aanwezig. Bekijk de monitor: https://demonitor.kro-ncrv.nl/uitzendingen/windenergie-vs-natuur Ondertussen studeert de Raad van State op het beroep van de Natuurorganisaties (waaronder de IJsselmeervereniging) en blijkt nu nog 6 weken extra nodig te hebben om de verschillende elkaar tegensprekende deskundigen rapporten te doorgronden en om tot een uitspraak te komen. Begin Juni weten we hopelijk meer!