Het IJsselmeer, het grootste zoetwatergebied van Europa. Nederlands grootste verblijfplaats van vogels, internationaal als Wetland erkend
en tevens Vogelrichtlijngebied, cultuurhistorisch erfgoed, een schitterend natuurgebied en... de enige nog open plek met vergezicht !
© MK-DATA 2011-2020
OUDE WEBSITE IJSSELMEERVERENIGING
1972 - 2020 - al 48 jaar !
Raad van State zitting over de Maritieme Servicehaven Noordelijk Flevoland
Den Haag, 20 maart 2018.
Onlangs hield de Raad van State een zitting over het bezwaar van de
IJsselmeervereniging tegen de plannen voor een nieuwe Maritieme Servicehaven t.b.v.
de Urkse scheepswerven. Deze bedrijven kunnen zich op Urk onvoldoende ontwikkelen
om aan de steeds groter wordende schepen onderhoud te plegen en te repareren. De
IJsselmeervereniging heeft bezwaar tegen de het zeer grote buitendijkse werfterrein (18
hectare, exclusief de havendam) en de zeer
hoge loodsen (tot 35 meter) die langs de zuid
kust van de Noordoostpolder zouden moeten
worden gebouwd. Je kunt je afvragen of een
werfterrein van deze grootte voor de
zeegaande scheepvaart op deze locatie wel
zo’n goed idee is. Daar komt bij dat de
provincie Flevoland in gebreke bleef bij het
openbaar maken van haar plannen. De
IJsselmeervereniging moest via een W(et)
O(penbaarbeid van) B(estuur) procedure de
informatie over de vergunning aanvraag om te
mogen bouwen in het IJsselmeer te pakken
krijgen. Tijdens de zitting trad Auke Wouda op
als onze vertegenwoordiger en vond daarbij
weer een flinke groep ambtenaren en
adviseurs van de provincie Flevoland
tegenover zich.
Met veel kunst en vliegwerk betoogden de provinciale ambtenaren en hun adviseurs dat
er slechts sprake was van een haventerrein van 10 hectare, omdat het gedeelte van het
terrein dat bovenop het onderwatergedeelte van de Zuiderdijk wordt aangelegd, bij de
berekening buiten beschouwing was gelaten. Ook de hoogte van de hallen zou “mooi
passen” bij de hoogte van de vele windturbines in de omgeving. De milieu bezwaren van
de IJsselmeervereniging ten aanzien van onderwaterfauna in het IJsselmeer en in de
omliggende Natura 2000 gebieden werden door de plannenmakers met veel rekenkunst
over de stikstofdepositie tot een te verwaarlozen factor teruggebracht. Het is uiteraard
bekend dat de scheepswerfbranche niet echt bekend staat als frisse milieu
ondernemers. Ook staat de zeescheepvaart bekend als een van wereldwijds grootste
luchtvervuilers. Desalniettemin zag de provincie voor de aanleg als het gebruik van dit
nieuwe scheepswervengebied geen vuiltje aan de lucht. We zullen over zes weken
vernemen wat de Raad van State van onze bezwaren vindt.
Impressiebeeld van de maritieme servicehaven bij Urk (Foto door Foto FlevoPort)
IJsselmeervereniging maakt komst
maritieme servicehaven onzeker
Geplaatst op woensdag 21 maart 2018 16:38 - FlevoPost
Urk / Den Haag - 'Een verschrikkelijk plan, buiten elke proportie', aldus woordvoerder Auke Wouda
van de IJsselmeervereniging. Hij uitte die kritiek dinsdag tijdens een urenlange zitting bij de Raad van
State over de bezwaren van de vereniging tegen het provinciale inpassingsplan, waarmee de nieuwe
maritieme servicehaven bij Urk mogelijk wordt gemaakt.
Wouda vond een leger van juristen en deskundigen van de provincie Flevoland en andere overheden
tegenover zich. Maar kennelijk maakte zijn kritiek op het plan toch veel los bij de rechters van de
Raad. Die kwamen al voor de zitting met een reeks vragen bij de betrokken overheden. Daarmee
konden ze de verdediging van hun besluiten alvast voorbereiden. Maar het betekent ook dat de Raad er
niet van overtuigd is dat dit plan voor de servicehaven deugt.
Procedurefout
Allereerst is daar al een procedurefout die de Raad waarschijnlijk wel door de vingers gaat zien. De
aanvraag bij het rijk om voor de aanleg van de haven een deel van het IJsselmeer te bebouwen, was
niet algemeen bekendgemaakt.
Die fout van de provincie levert de IJsselmeervereniging terugbetaling van zijn proceskosten op.
Verder is onduidelijk hoeveel hectare er van het beschermde IJsselmeer wordt afgesnoept voor de
servicehaven. Alle betrokken overheden spreken van 10 hectare. Maar het inpassingsplan van de
provincie maakt dit niet hard. Daarnaast verwijt Wouda de provincie creatief boekhouden.
De grens van het 10 hectare grote gebied begint namelijk een stukje vanaf de dijk middenin het water.
Volgens de provincie omdat vanaf de teen van de dijk wordt gerekend. Die ligt onder water een stukje
verwijderd vanaf de waterlijn. Maar volgens Wouda smokkelt de provincie er zo nog even ruim 4
hectare bij. En dat geldt ook voor de ruimte die de dam om dit gebied heen inneemt. De advocaat van
de provincie stelt dat die ruimte van de dam niet meetelt. De Raad van State moet beoordelen wie er
gelijk heeft.
Aantasting zicht
Volgens een woordvoerder van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is er veel gedoe om
niets. Het gaat om een stukje van 10 hectare in een gebied van meer dan 200.000 hectare die het
IJsselmeer meet. De IJsselmeervereniging vindt ook dat de haven met een anderhalve kilometer lange
kade een aantasting vormt van het zicht vanaf het IJsselmeer. Langs de kade mogen 35 meter hoge
gebouwen worden neergezet die het zicht volkomen veranderen. Wouda spreekt van een hoge muur
langs de rand van het meer.
Toename van stikstof
Verder klaagt Wouda over toename van stikstof door de aanleg van de haven en alle bebouwing die er
komt te staan. Beschermde natuurgebieden zoals de Weerribben en het Zwartewater worden daardoor
extra aangetast, terwijl er al sprake is van overschrijding van de normen in die gebieden, zegt Wouda.
Volgens de provincie zal het allemaal erg meevallen, maar tijdens de zitting bleek wel dat de provincie
niet heel secuur de gevolgen voor de beschermde natuurgebieden heeft onderzocht.
Overigens is het de vraag of de bezwaren over de natuurgebieden door de IJsselmeervereniging
worden geaccepteerd. De Raad moet eerst beoordelen of de vereniging wel belanghebbend is. De
natuurgebieden liggen een stuk van het IJsselmeer verwijderd. En de vereniging zegt toch vooral op te
komen voor het behoud van de waarde van het IJsselmeer.
De Raad doet binnen enkele maanden uitspraak.
MEER OVER DIT ONDERWERP
•
•