Het IJsselmeer, het grootste zoetwatergebied van Europa. Nederlands grootste verblijfplaats van vogels, internationaal als Wetland erkend
en tevens Vogelrichtlijngebied, cultuurhistorisch erfgoed, een schitterend natuurgebied en... de enige nog open plek met vergezicht !
© MK-DATA 2011-2020
OUDE WEBSITE IJSSELMEERVERENIGING
1972 - 2020 - al 48 jaar !
Rijkswaterstaat gunt project Afsluitdijk aan consortium Levvel
Onlangs maakt Rijkswaterstaat bekend de
renovatieklus aan de Afsluitdijk te hebben
gegund aan een consortium van waterbouwers
Van Oord en Bam in samenwerking met
enkele grote financiers, waaronder
pensioenfonds PGGM.
De aanbesteding geldt voor het ontwerp,
uitvoering en onderhoud van de dijkrenovatie
voor de komende tientallen jaren. De
IJsselmeervereniging was net als vele andere
belanghebbenden als “stakeholder” betrokken
bij de voorbereiding van de aanbesteding. Nu
moet dus blijken of Rijkswaterstaat in haar
beoordeling van de inschrijvingen voldoende
met deze inbreng heeft rekening gehouden. In
de persverklaring wordt ook melding gemaakt van het deel van de opdracht van de lokale en regionale overheden (samenwerkend onder de
naam “de Nieuwe Afsluitdijk”), dat is opgenomen in de aanbesteding. Het gaat daarbij o.a. over de Vismigratierivier en het fietspad aan de
Waddenzee kant van de dijk.
In het plan zijn verder opgenomen de vergroting van de spuisluizen en het toepassen van pompen hierin. Zoals o.a. door de
IJsselmeervereniging gevraagd zullen deze “visvriendelijk” worden geconstrueerd.
Rijkswaterstaat heeft het project Afsluitdijk definitief gegund aan consortium Levvel. Dit consortium
wordt gevormd door Van Oord (in samenwerking met Aberdeen Standard Investments en APG
Group), BAM (in samenwerking met PGGM) en Rebel. Levvel zal de versterking van de Afsluitdijk
ontwerpen, bouwen, financieren en onderhouden gedurende 25 jaar. De werkzaamheden starten
najaar 2018 en zullen eind 2022 zijn afgerond. De opdracht vertegenwoordigt een netto-contante
waarde van circa € 550 miljoen.
Levvel is bij het ontwerp uitgegaan van het beheersen van risico’s, benutten van kansen, duurzaamheid
(duurzaam bouwen en energieneutraliteit) en slimme toepassingen van bewezen technologie. Nadat de
Afsluitdijk is versterkt, kan hij een storm weerstaan die eens in de tienduizend jaar voorkomt. Tevens
wordt de afvoercapaciteit vergroot: de spuisluizen worden uitgebreid en er worden pompen ingebouwd.
Levvel vergroot de afvoercapaciteit met zo min mogelijk energieverbruik volgens het principe: “Spuien als
het kan, pompen als het moet”. Zo kan ook in de toekomst bij alle weersomstandigheden voldoende water
worden afgevoerd uit het IJsselmeer naar de Waddenzee.
Voor de bouw van de nieuwe pompen en de extra spuicapaciteit blijven de bestaande monumentale
Spuisluizen in Den Oever volledig intact en worden zij gerenoveerd. Levvel versterkt de dijk met
innovatieve betonnen elementen. Het innovatieve karakter van het project komt onder meer tot
uitdrukking in een hoogwaterkering van vezelversterkte kunststof in de Vismigratierivier . Daarnaast wordt
de snelweg A7 veiliger door de verbreding van de vluchtstroken. Het ontwerp van Levvel heeft
nadrukkelijk aandacht voor recreatie en ecologie, door de realisatie van een fietspad aan de
Waddenzeezijde over de volledige lengte van de Afsluitdijk, ecologische voorzieningen langs de dijk en
visvriendelijke pompen.
Michèle Blom, directeur-generaal Rijkswaterstaat: “Rijkswaterstaat verheugt zich op de samenwerking
met Levvel. Levvel heeft een slim en robuust ontwerp gemaakt dat het erfgoed van Lely eer aandoet.”
Rijkswaterstaat selecteerde bij de aanbesteding op basis van de economisch meest voordelige
inschrijving met de beste prijs-kwaliteit verhouding (EMVI-BPKV). EMVI-BPKV helpt om de
innovatiekracht en de creativiteit van de markt beter te benutten. Rijkswaterstaat heeft de plannen van de
marktpartijen o.a. beoordeeld op de criteria ‘duurzaamheid’, ‘tevreden gebruiker’, ‘tevreden beheerder’,
‘tevreden omgeving’ en de beheersing van enkele technische risico’s.
Namens het consortium zegt Pieter van Oord, CEO Van Oord: “Als consortium zijn wij zeer verheugd met
het verwerven van deze opdracht. Het is een eer te mogen bijdragen aan dit unieke project, dat al sinds
1932 grote delen van Nederland tegen overstroming beschermt. Na oplevering van de versterkte
Afsluitdijk, beschikt Nederland opnieuw over een iconisch project als bewijs van het innovatieve karakter
van de Nederlandse (water)bouw.”
Toonbeeld
De Afsluitdijk is al decennia een toonbeeld van de Nederlandse waterbouwkunde. De 32 kilometer lange
dam beschermt sinds 1932 grote delen van Nederland tegen overstroming vanuit de Waddenzee en het
IJsselmeer. Na ruim 85 jaar is de dijk aan vernieuwing toe. Rijkswaterstaat versterkt de dijk, vergroot de
spuicapaciteit en bouwt pompen in om meer water af te kunnen voeren naar de Waddenzee. In opdracht
van regionale overheden, samenwerkend onder de naam De Nieuwe Afsluitdijk worden ook enkele
regionale ambities uitgevoerd. Er zullen onder meer een coupure voor de Vismigratierivier en een fietspad
aan de kant van de Waddenzee worden aangelegd. De ingenieurs van nu bouwen op eigentijdse wijze
voort op de nalatenschap van Lely met behoud van de unieke kwaliteiten: de Afsluitdijk gaat de 21e eeuw
in als vernieuwd toonbeeld voor de Nederlandse waterbouw.