Texel Big Day 2018: 2e vogelrace voor het goede doel
Vogelliefhebbers opgelet! Op 12 mei 2018 organiseren Nationaal Park Duinen van Texel en Vogelinformatiecentrum Texel in samenwerking met Vogelbescherming Nederland voor het tweede jaar de Texel Big Day. Het goede doel dit jaar: de huiszwaluw. Tijdens deze vogelrace proberen teams van vogelaars in 24 uur zoveel mogelijk vogelsoorten te zien op Texel. De start is vrijdagnacht om 00.00 uur, de finish 24 uur later. De teams verplaatsen zich alleen op de fiets of lopend. Een spannend event midden in de prachtige natuur van het eiland Texel. Goede doel 2018: de huiszwaluw In 2017 werd het mooie bedrag van 7.517,35 euro opgehaald voor de bedreigde broedvogels op de Texelse stranden. In 2018 haakt Texel Big Day aan bij het Jaar van de Huiszwaluw en de campagne van Sovon en Vogelbescherming Nederland. Want ook op Texel kan de huiszwaluw, die landelijk gestaag achteruit gaat, wel wat steun gebruiken. Met het opgehaalde geld zorgt Stichting Texel Vogeleiland voor goede voorlichting over de huiszwaluw en praktisch uitvoerbare maatregelen om de huiszwaluw te ondersteunen. Doe ook mee! Meld je nu aan als team om een dag vogels te kijken voor het goede doel. De sfeer op de dag zelf, de kameraadschap tussen vogelaars en je bijdrage aan het goede doel zijn allemaal goede redenen om mee te doen. We ondersteunen alle teams met tips en inspiratie in de sponsoring, promotie en advies om zo veel mogelijk soorten te zien. Wil je mee doen maar heb je geen team? Laat het ons ook weten, ook dan kunnen we je helpen. Alle informatie over deze Texel Big Day, een aanmeldformulier en een overzicht van de teams die nu al mee doen is te vinden op de nieuwe website www.texelbigday.nl De Texel Big Day wordt georganiseerd in het kader van het Wadden Vogelfestival op 12 en 13 mei 2018 en de Nationale Vogelweek van 12 t/m 20 mei 2018. Bekijk de aftermovie van de Texel Big Day 2017: https://www.youtube.com/watch?v=z2RHKrtrpOI Een terugblik: http://www.waddenvogelfestival.nl/nl/terugblik/2017   Vriendelijke groet, Het team Texel Big Day, Monica Ralling (Nationaal Park Duinen van Texel) Sigrid v/d Ploeg (Nationaal Park Duinen van Texel) Marc Plomp (Vogelinformatiecentrum Texel) Monique Nijs (Vogelinformatiecentrum Texel) Marc Guyt (Photoagenty Agami) Astrid v/d Broek (Vogelbescherming Nederland) Debby Doodeman (Fogol)