Het IJsselmeer, het grootste zoetwatergebied van Europa. Nederlands grootste verblijfplaats van vogels, internationaal als Wetland erkend
en tevens Vogelrichtlijngebied, cultuurhistorisch erfgoed, een schitterend natuurgebied en... de enige nog open plek met vergezicht !
© MK-DATA 2011-2020
OUDE WEBSITE IJSSELMEERVERENIGING
1972 - 2020 - al 48 jaar !
Snelle veerverbindingen op het IJsselmeer voor recreanten en toeristen
De ANWB heeft provincies Noord-Holland en Flevoland en de betrokken gemeenten bij
elkaar gebracht om plannen uit te werken om de regio zo beter bereikbaar te maken
voor wandelaars en fietsers.
Het idee voorziet in snelle veerverbindingen, zoals die nu worden onderhouden door
Waterbus tussen Rotterdam en de Drechtsteden. Gedeputeerden van de twee provincies
zullen met de betrokken gemeenten plannen hiervoor uitwerken. Noord-Holland heeft er al
€ 3,4 miljoen voor gereserveerd.
Fiets mee op de boot
Het IJsselmeergebied wordt nog onvoldoende benut voor recreatie en toerisme, vindt de
ANWB. Een netwerk van snelle veerverbindingen ontsluit toeristische bestemmingen beter
en levert mogelijkheden op voor wandelen en fietsen. Voor de recreant is het belangrijk dat
zijn fiets mee kan op een boot. Arjan de Bakker, teammanager Recreatie en Vrije Tijd bij
Algemeen Ledenbelang, heeft de plannen voor een vervoernetwerk over water vorige
week toegelicht op een conferentie met de provincies. De ANWB ziet op termijn ook
kansen voor snelle bootverbindingen voor forensen, bijvoorbeeld tussen Almere en
Amsterdam.
Bron: website ANWB
Plannen voor snelle veerverbindingen over het Markermeer en IJsselmeer zijn een
steeds terugkerend fenomeen. Ook tijdens de van Eesteren conferenties meerdere
keren bepleit. Het gaat dan meestal om catamarans of draagvleugelboten die met
hoge snelheid over het meer varen. Er moet in alle gevallen overheidsgeld bij de
exploitatie en ook voor de infrastructuur (steigers en parkeervoorzieningen) moet
de overheid opdraaien. Bestaande veren (bijv. Enkhuizen – Stavoren met de “Bep
Glazius” en Enkhuizen - Urk, - Medemblik, veerboot Pampus etc.) houden maar
net aan het hoofd boven water, en dan alleen in de zomer. Ook van het Waterbus
project is bekend dat de bestaanszekerheid alleen kan worden gegarandeerd met
structurele subsidie van de provincie Zuid-Holland.
Een zin als “Het IJsselmeergebied wordt nog onvoldoende benut voor recreatie en
toerisme, vindt de ANWB.” maakt ons van de IJsselmeervereniging niet echt blij.
Meer veerboten kunnen zeker een goede bijdrage zijn aan het gebruik van het
IJsselmeergebied. Te hoge snelheden zijn uiteraard ongewenst en gevaarlijk voor
mens en dier, zeker op de toch al drukke plekken bij toeristische bestemmingen.
Verder zijn de nautische omstandigheden op het IJsselmeer en Markermeer sterk
verschillend van die op de Nieuwe Waterweg bij Rotterdam, wat andere eisen met
zich brengt voor een veilige vaart.
Verder blijkt ook duidelijk dat de ANWB afscheid heeft genomen van de varende
recreant en prioriteit geeft aan wandelaars, fietsers en automobilisten. Dat werd al
eerder duidelijk met het opheffen van de zelfstandige redactie van de
Waterkampioen en specialistische dienstverlening voor watersporters. Snelle
veerverbindingen staan voor de ANWB dan ook in dienst van de bereikbaarheid
van wandel- en fiets- recreatie bestemmingen en forensverkeer. Het IJsselmeer,
Markermeer en de Randmeren zelf hebben kennelijk niet de belangstelling van
onze “Wielrijders Bond”.