100 jaar terug in de tijd op Pampus
Militaire geschiedenis van Fort Pampus en de Stelling van Amsterdam over het voetlicht op 5 en 6 september. Op zaterdag 5 en zondag 6 september gaat Forteiland Pampus 100 jaar terug in de tijd. In de Eerste Wereldoorlog (1914-1918) leefden zo’n tweehonderd gemobiliseerde soldaten in het fort op het eiland. Hoe woonden zij, welke wapens hadden zij tot hun beschikking en welke functie had Pampus in de Stelling van Amsterdam? Deze en meer vragen worden beantwoord tijdens dit militaire weekend. Kinderen kunnen zich uitleven op de stormbaan. Meer informatie is te vinden op www.pampus.nl In de Eerste Wereldoorlog leefden vier jaar lang zo’n tweehonderd gemobiliseerde soldaten op Pampus. Zij werden echter nooit voor gevechten ingezet, en vroegen zich dan ook met enige regelmaat af “Hoe lang nog op Pampus?”. In het weekend van zaterdag 5 en zondag 6 september duikt Pampus in zijn de militaire geschiedenis. Het programma biedt voor jong en oud activiteiten. Met lezingen over de Stelling van Amsterdam als verdedigingswerk rondom de wereldhaven door René Ros, en over de indrukwekkende wapens op Pampus door hoofdgids Peter Claesen. Een koppel soldaten loopt rond in authentieke kleding en met originele wapens. Zij vertellen daarover maar ook over handige gebruiksvoorwerpen die honderd jaar geleden in het fort aan de orde van de dag waren. Gratis rondleidingen door de Pampus-gidsen gaan over de militaire geschiedenis van het eiland, en voor kinderen is er onder meer een uitdagende stormbaan en zijn er diverse speurtochten door het fort. In Pampus’ Paviljoen 1874 is de Rats, kuch en bonen-salade een aanrader. Prijzen en kaartverkoop De extra activiteiten zijn bij de entreeprijs aan Pampus inbegrepen. Tickets kunnen worden besteld via www.pampus.nl. Museumkaarthouders betalen alleen de overtocht.