Zuiderzeecruise i.s.m. de IJsselmeervereniging
“Hoewel er in Europa waarschijnlijk geen enkele reis bestaat die, uit wijsgerig en etnografisch oogpunt, van groter belang is dan een rondvaart rond de Zuiderzee, wordt deze toch slechts zelden ondernomen.” Het is de openingszin van de Franse cultuurhistoricus Henry Havard die in 1873 in een gehuurde tjalk een tocht maakte langs de Zuiderzeesteden. Hij schreef daarover het boek: ‘La Hollande pitoresque, voyage aux villes mortes du Zuiderzee’ waar bovenstaande regel uit stamt. Mede door zijn kleurrijke beschrijving veranderden deze ‘dode’ stadjes in toeristische juweeltjes, die ook vandaag nog de moeite van een bezoek meer dan waar zijn. Laten we dus in het kielzog van Havard na zoveel jaar de balans opmaken. Vaart u mee? Programma Dag 1 We verzamelen voor deze reis in Enkhuizen. Na kennismaking en lunch aan boord van de historische klipper ‘Succes’ komt een stadsgids ons ophalen voor een wandeling door deze ooit bloeiende handelsstad. Eeuwenlang was de haringvangst de belangrijkste economische pijler, tot de Afsluitdijk het einde betekende van deze economie. We bezoeken het Zuiderzeemuseum waar u de reis die we aan het maken zijn in het klein alvast kunt doen in de tentoonstelling ‘Reis rondom de Zuiderzee’. Na een diner in de stad varen we ‘s avonds naar Medemblik waar we zullen overnachten. Dag 2 Medemblik is de oudste stad van West Friesland. Een gids zal ons de mooiste plekjes van de stad laten zien. Het oude historische centrum, de mooie haven en meer dan 80 rijksmonumenten maken dit tot een mooie wandeling. Aan het einde van de ochtend schepen we weer in voor het traject richting Texel. We varen hierbij langs de Wieringermeer waar onderweg over verteld zal worden. Tegen de avond komen we dan aan in Oudeschild op Texel waar we dineren en overnachten. Dag 3 Het dorpje Oudeschild ontstond in de 17e eeuw toen de schepen op de rede voor Texel water insloegen voor de lange reis. In Oudeschild vinden we in het Maritiem en Juttersmuseum een maquette die de drukte op de rede tijdens de Gouden Eeuw laat zien. Het zeemanskerkje in Oudeschild herinnert aan roemruchte admiraals. Na dit alles gezien te hebben vervolgen we onze prachtige tocht over de Waddenzee naar de Friese kust. Misschien komen we nog wel zeehonden tegen. We dineren en overnachten in Makkum. Dag 4 Van Makkum varen we naar Hindeloopen, één van de Friese Elfsteden. De grote bloeiperiode van het stadje lag tussen 1650 en 1790, toen Hindeloopen een grote vloot bezat van ruim tachtig schepen. Aan de kapitale 17e- en 18e-eeuwse kapiteinshuizen is nog te zien hoe rijk de Hindeloopers waren. ‘s Middags varen we verder langs de Friese kust en zullen in Stavoren aanmeren. Stavoren met de bekende sage van het ‘Vrouwtje van Stavoren’ is weer één van die juweeltjes die we deze tocht aandoen. ‘s Avonds varen we door naar Urk waar we overnachten. Dag 5 Met een bezoek aan Urk bezoeken we opnieuw een voormalig eiland in de Zuiderzee. Het meest bijzondere aan Urk is misschien wel dat in deze plaats de visserijeconomie en -cultuur de afsluiting van de Zuiderzee heeft overleefd. Hoe dat komt gaat u zien op de visafslag en in het museum van Urk. Na een goede lunch schepen we in voor de laatste etappe. Via het Markermeer varen of, zo mogelijk, zeilen we terug naar Enkhuizen.
Leden van de IJsselmeervereniging krijgen een korting van € 50,00 !
Reisinformatie: Datum: 31 augustus t/m 5 september 2015 Vertrek: Enkhuizen haven Prijs: 2 persoonskamer: € 745,- p.p.   1 persoonskamer: € 840,- p.p. Gids: Jos Teeuwisse (voorzitter IJsselmeervereniging) Inclusief: In deze 5-daagse reis zijn alle kosten voor vervoer, schip met overnachtingen aan boord, maaltijden, gidsen, entrees, informatiepakket, koffie/ thee en het boek van Henry Havard inbegrepen. Geef u op via onderstaande link. Leden van de IJsselmeervereniging dienen bij het vakje “opmerkingen” te vermelden dat ze lid van de IJsselmeervereniging zijn:
Datum: 31 augustus t/m 5 september 2015 Vertrek: Enkhuizen haven