27-12-2011 - Jubileumuitgave IJsselmeervereniging
40 jaar IJsselmeervereniging In 2012 bestaat de IJsselmeervereniging 40 jaar. De vereniging is opgericht om de unieke waarden van het IJsselmeer te beschermen. Om het jubileum te vieren geeft de vereniging het boek van Henry Havard uit, samen met een tijdschrift De IJsselmeer, dat aspecten van de ontwikkeling sinds 1873 belicht. Wie zich verdiept in het boek van Havard en zich rekenschap geeft van de tijd waarin het reisverhaal zich afspeelt, wordt al gauw gegrepen door de belevenissen, landschapsbeschrijvingen en geschiedenissen die erin voorkomen. Zeker voor wie ook wel eens over het huidige IJsselmeer vaart of langs andere weg de kustplaatsen bezoekt, is het niet moeilijk zich te verplaatsen in de situatie van 140 jaar geleden. Het IJsselmeer is echter kwetsbaar. Er zijn aanslagen op de waarden van het gebied. De IJsselmeervereniging waakt over het gebied en trekt aan de bel als het fout dreigt te gaat. In de vereniging zijn mensen actief die willen dat het IJsselmeer op verantwoorde wijze wordt beheerd en dat de unieke waarden worden behouden. Voor de liefhebber Het 40-jarig bestaan van de vereniging biedt een goede gelegenheid om een grote groep mensen te bereiken. Het (reis)boek van Henry Havard en het magazine De IJsselmeer, met daarin de glorie, historie en huidige beschermwaardigheid van het IJsselmeergebied, laten prachtig zien welke waarde het IJsselmeer heeft. Het IJsselmeer, Markermeer en de Randmeren, waar ook vandaag prachtige vergezichten, natuurschoon en vele mooie steden en dorpen aan het water liggen, zijn de aandacht waard. Voor het onderdeel waarin deze actualiteit van het IJsselmeer gestalte krijgt, zal de uitgave – naast het boek – bestaan uit het tijdschrift De IJsselmeer. Zo ontstaat een aantrekkelijke uitgave. De gecombineerde uitgave is heel interessant voor de liefhebbers van Nederlandse en maritieme geschiedenis, de Zuiderzee, cultuur, antropologie, landschap, natuur en van varen en schepen. Gezien het literaire karakter van de tekst zullen ook liefhebbers van literaire teksten en het goede reisverhaal goed aan hun trekken komen. Nu bestellen De IJsselmeervereniging biedt de leden van de natuur- en landschapsorganisaties rond het IJsselmeer de gelegenheid om met voorintekening het boek tegen gereduceerde prijs te bestellen. In de winkel zal het boek worden verkocht voor 17,50 euro. Als u nu bestelt, krijgt u het boek in april 2012 thuisgestuurd voor slechts 15 euro, inclusief verzendkosten. U kunt elders via de website bestellen of vul onderstaande bon in en stuur deze op naar (voor snelle verwerking): IJsselmeervereniging, p.a. Huizingastraat 4 2313 PW  LEIDEN   (Complete folder, pdf 797kb)
"Pittoreske reis langs de dode steden van de Zuiderzee"
Het IJsselmeer geniet internationaal historische bekendheid. Veel Nederlanders zijn zich vaak weinig bewust van de waarde van het IJsselmeer als zoetwater natuurgebied en de ongebruikelijke, ruimtelijke landschappen met een unieke identiteit, speciaal licht en zeer fraaie wolkenluchten. De charmes en unieke historie van het IJsselmeer – voorheen de Zuiderzee – heeft het al door de eeuwen heen. Een en ander komt prachtig tot uitdrukking in het reisverhaal dat de Franse cultuurhistoricus Henry Havard in 1873 schreef over zijn zeiltocht over de Zuiderzee onder de titel Voyage pittoresque aux villes mortes du Zuiderzee. Lex Wapenaar maakte hiervan een heel mooie vertaling. Het is een historisch en spannend reisverhaal van Havard en zijn reisgenoot Van Heemskerck over zijn tocht in een tjalk over het IJsselmeer in de zomer van 1873.