Datum: 2 april 2014 – nummer 17

Geachte heer/mevrouw,

Bij deze zenden wij u de gratis digitale IJsselmeer Nieuwsbrief: deze Nieuwsbrief is een project van de IJsselmeervereniging en onderstaand treft u enkele belangrijke nieuwsberichten aan.

Zeer geslaagde Algemene  Ledenvergadering IJsselmeervereniging

Op zaterdag 22 maart kwamen ruim 40 leden voor de jaarlijkse Algemene Ledenvergadering van de IJsselmeervereniging bijeen in Den Oever. Op het zonnige en winderige Haventerrein werd geanimeerd vergaderd in het sfeervolle restaurant Basalt. De jaarstukken 2013 en de plannen en begroting 2014 werden vastgesteld. Het voorstel voor het huishoudelijk reglement werd door het bestuur teruggenomen nadat een kleine commissie zich had aangeboden dit stuk wat beter te formuleren. Er was veel positief commentaar op de activiteiten van het bestuur en de vrijwilligers o.a. van het “communicatieteam”. Ook werd gepast afscheid genomen van bestuurder Jan Baron en werd in zijn plaats Willem Goudswaard benoemt.

Korte berichten...

De volgende IJsselmeer Berichten zal eerder verschijnen: bedoeling is mei 2014

De IJsselmeervereniging heeft noeste plannen: download en lees het Jaarplan 2014 op onze website.
We hebben nog meer plannen maar die kunnen we alleen uitwerken met extra steun van leden/lezers

De huidige website voldoet niet meer aan de huidige normen. We zijn bezig met het bouwen van een totaal nieuwe website: alle bestaande data zullen worden overgezet en met name het belangrijke archief is een hele klus.
In eerste instantie zal de website zoveel mogelijk op de huidige website lijken maar zullen we t.z.t. gebruik gaan maken van de nieuwe mogelijkheden. Naast een technische vernieuwing zal er ook een inhoudelijke vernieuwing plaatsvinden. Belangrijke toevoeging zal een apart hoofdstuk over het IJsselmeergebied zelf zijn: historie, landschap en ecologie.
Het is de bedoeling dat de nieuwe website voor de zomervakantie online komt.

Enkele maanden geleden zijn we gestart met een forum onder de titel "Discussieer mee...... met de IJsselmeervereniging". We bespreken momenteel een nieuw dilemma en zullen deze in de loop van april aankondigen.

"Zuiderzeecruise" nog enkele plaatsen beschikbaar

Onder die naam organiseert reisburo Historizon ook in 2014 weer de reis rond de Zuiderzee, zoals ook de schrijver van ons jubileumboek Henry Havard die maakte in 1873. Deze reis wordt net als Havard, met een historisch (maar zeer comfortabel) zeilschip gemaakt. Dit jaar is er zelfs een speciaal aanbod voor de leden van de IJsselmeervereniging, die met een aanzienlijke korting deze bijzondere reis mee kunnen maken. Dat kan omdat deskundigen van de IJsselmeervereniging ook een handje meehelpen bij de organisatie en het begeleiden van de reis.

Speciaal arrangement voor de LEDEN IJSSELMEERVERENIGING:

Informatie:

Datum:

25 t/m 29 augustus 2014

Kosten:

Bij gebruik 2-persoonskamer: € 695,- p.p. (toeslag 1-persoonskamer: € 95,-)

Inclusief:

In deze 5-daagse cruise zijn alle kosten voor vervoer, hotels, maaltijden, gidsen,  lezingen, entrees, informatiepakket, koffie/thee en excursies inbegrepen

De in 2013 georganiseerde reis was direct uitverkocht en bleek een groot succes. Dit jaar worden de trossen losgegooid in Enkhuizen en worden achtereenvolgens o.m. Medemblik, Den Oever, Oude Schild op Texel, Makkum, Hindeloopen en Urk aangedaan. De reis eindigt weer in Enkhuizen. Tijdens de reis en ook in elke aanlegplaats wordt uitgebreid stil gestaan bij de cultuur en historie van het IJsselmeergebied. Daarbij worden musea en andere bezienswaardigheden onder deskundige begeleiding bezocht.

Uit het programma van Historizon:

Hoewel er in Europa waarschijnlijk geen enkele reis bestaat die, uit wijsgerig en etnografisch oogpunt, van groter belang is dan een rondvaart rond de Zuiderzee, wordt deze toch slechts zelden ondernomen.”

Het is de openingszin van de Franse cultuurhistoricus Henry Havard die in 1873 in een gehuurde tjalk een tocht maakte langs de Zuiderzeesteden. Hij schreef daarover het boek: La Hollande pitoresque, voyage aux villes mortes du Zuiderzee waar bovenstaande regel uit stamt. Mede door zijn kleurrijke beschrijving veranderden deze ‘dode’ stadjes in toeristische juweeltjes. Die ook vandaag nog de moeite van een bezoek meer dan waar zijn. Laten we dus in het kielzog van Havard na zoveel jaar de balans opmaken. Vaart u mee?

Voor een volledig programma van de reis zie onze website.
Boeken doet u rechtstreeks bij:
Historizon
2160 AG  Lisse

info@historizon.nl
www.historizon.nl

Enkele nieuwsitems - op onze website MEER INFO

02-04-2014 - Zorgelijk nieuws over o.a. veel Windturbines in het IJsselmeergebied
Op aangeven van de provincies kiest het rijk nu ook voor plaatsing van windturbines op plaatsen waar weinig mensen wonen en dus ook veel in het IJsselmeer, Markermeer in de Wieringermeerpolder, en langs de Randmeren.
Het spreekwoordelijke “Hek van turbines” om het IJsselmeer lijkt er te komen als deze plannen allemaal doorgaan. Hoe deze industrie in het Natura 2000 gebied in te passen valt is ons een raadsel. In de nog te volgen juridische procedures zal dit moeten blijken.

02-04-2014 - Zeer geslaagde Algemene  Ledenvergadering IJsselmeervereniging
Op zaterdag 22 maart kwamen ruim 40 leden voor de jaarlijkse Algemene ledenvergadering van de IJsselmeervereniging bijeen in Den Oever. Op het zonnige en winderige Haventerrein werd geanimeerd vergaderd in het sfeervolle restaurant Basalt. De jaarstukken 2013 en de plannen en begroting 2014 werden vastgesteld. Het voorstel voor het huishoudelijk reglement werd door het bestuur teruggenomen nadat een kleine commissie zich had aangeboden dit stuk wat beter te formuleren

01-04-2014 - Zeilexcursies naar vogeleiland de Kreupel 2014
De Lelystadse gemeenteraad heeft dinsdagavond tegen project Flevokust gestemd. Lange tijd leek het erop dat er een krappe meerderheid was voor het plan, maar toen PvdA-raadslid Emmy van der Kleij tegen de verwachting in tegen stemde, zei de raad alsnog unaniem nee tegen de komst van een bedrijventerrein met overslaghaven.

31-03-2014 - Gift uit Muiden voor de IJsselmeervereniging
De oude Stichting Muider-hardzeildagen heft zich op en het bestuur heeft een bestemming gegeven aan het batig saldo van de stichting. Eén van de gelukkigen is de IJsselmeervereniging die met een gift van € 2.000,- is bedacht. Overweging van het bestuur was dat de IJsselmeervereniging veel heeft betekend voor het open houden van het Markermeer en daarmee heel belangrijk is geweest voor het voortbestaan van de bruine vloot in Muiden.

IJsselmeervereniging

Op de website van de IJsselmeervereniging staat nog veel meer informatie,
dus bezoek deze regelmatig: www.ijsselmeervereniging.nl

Reacties op de IJsselmeer Nieuwsbrief kunt u versturen via ons contactformulier

Stuur de Nieuwsbrief gerust door naar vrienden, familie of bekenden.