Datum: 17 juli 2013 – nummer 13

Geachte heer/mevrouw,

Bij deze zenden wij u de gratis digitale IJsselmeer Nieuwsbrief: deze Nieuwsbrief is een project van de IJsselmeervereniging en onderstaand treft u enkele belangrijke nieuwsberichten aan.

U kunt nog enkele dagen uw stem uitbrengen voor het verenigingsstandpunt over het plan Marker Wadden.

Tot en met 20 juli kunnen de leden van de IJsselmeervereniging hun mening kenbaar maken en zodoende mede de positie bepalen van de IJsselmeervereniging over het plan Marker Wadden van Natuurmonumenten. Ga naar www.ijsselmeervereniging.nl en breng uw stem uit al dan niet met een inhoudelijk commentaar.

Zeilreis rond de Zuiderzee van Historizon

Sinds jaar en dag organiseert reisbureau Historizon historische reizen en excursies in binnen en buitenland. Naar aanleiding van de uitgave van onze jubileum uitgave “De pittoreske reis langs de dode steden van de Zuiderzee” van Henry Havard organiseert Historizon nu ook een dergelijke reis per zeiltjalk langs de belangrijkste locaties uit dit boek. Bijzonderheid daarbij is dat Historizon de hulp van de IJsselmeervereniging inriep om inhoudelijk bij te dragen aan het programma en aan alle deelnemers van de reis een jaar lidmaatschap van onze vereniging cadeau deed.

De reis, die op dit moment plaatsvindt, had niet over belangstelling te klagen en was vrijwel direct volgeboekt. De reis start in Monnickendam en doet o.m. Hoorn, Enkhuizen, Texel  en de Friese kuststeden aan. Voor het volgend seizoen (2014) zal de reis weer worden aangeboden en dan zal aan de leden van de IJsselmeervereniging de gelegenheid worden geboden met korting hieraan deel te nemen. Voor velen een unieke gelegenheid om van de cultuurhistorie en de natuur van het IJsselmeergebied te genieten. Wij komen er te zijner tijd op terug.

Belangstelling voor het programma van Historizonwww.historizon.nl

Promotie van het IJsselmeergebied en de IJsselmeervereniging:
heeft uw organisatie belangstelling voor een presentatie over het IJsselmeergebied?

Onbekend maakt onbemind. Dat geldt ook voor het IJsselmeergebied. Hoewel het omgekeerde niet altijd opgaat, is het toch van belang voor het behoud van het mooie IJsselmeergebied, dat meer mensen in aanraking komen met het bijzondere, uitgestrekte open natuurgebied en landschap dat het IJsselmeergebied vormt. De IJsselmeervereniging doet haar best hiervoor het nodige te ondernemen o.a. door het houden van presentaties en lezingen bij verenigingen en clubs. Dat doen we graag op meer plekken dan nu het geval is. Daarnaast geven we bekendheid aan allerlei aspecten en ontwikkelingen in ons blad IJsselmeerberichten, op onze website en in deze nieuwsbrief.

Heeft uw organisatie belangstelling voor het Blauwe Hart van Nederland: het IJsselmeergebied dan komen we graag op uw ledenvergadering met onze presentatie. Meld u aan dan kunnen wij tijdig plannen en uw bijeenkomst goed voorbereiden! info@ijsselmeervereniging.nl of Oude Zijds Burgwal 19a, Monnickendam.

Enkele nieuwsitems - op onze website MEER INFO

16-07-2013 - Record groei waterplanten Hoornse Hop
De waterplantengroei in het westelijk deel van het Markermeer is in geen jaren zo overvloedig geweest. Grote velden fonteinkruid strekken zich uit van Hoorn tot Marken en verder zuidelijk langs de Noord-Hollandse kust. “Je waant je in een tropisch aquarium” vertelde een watersporter ons.

05-06-2013 - Luwte Maatregelen in de Hoornse Hop in een nieuwe fase
Luwte Maatregelen in de Hoornse Hop in een nieuwe fase  In het kader van de ontwikkeling van het Toekomst Bestendige Ecologische Systeem (TBES) in het Markermeer, maakt het Ministerie van Infrastructuur en Milieu plannen voor dammen en eilanden in de Hoornse Hop ten zuiden van Hoorn. Dit om voldoende rustig en vooral helder water te creëren waarin planten, schaal/schepdieren vissen en vogels een betere overlevingskans hebben.

IJsselmeervereniging

Op de website van de IJsselmeervereniging staat nog veel meer informatie,
dus bezoek deze regelmatig: www.ijsselmeervereniging.nl

Reacties op de IJsselmeer Nieuwsbrief kunt u versturen via ons contactformulier

Stuur de Nieuwsbrief gerust door naar vrienden, familie of bekenden.

De Nieuwsbrief is ook verzonden aan mensen of instanties die zich niet zelf hebben aangemeld. Deze e-mailadressen hebben wij verzameld n.a.v. aanmeldingen en correspondentie. Indien u geen belangstelling heeft voor de Nieuwsbrief kunt u zich onderstaand afmelden.

----------------------------------------------------------------------------
- De Nieuwsbrief naar iemand doorsturen > this link