Flevoland wil vliegroutes boven IJsselmeer
Als het luchtruim de komende jaren wordt aangepast, wil Flevoland dat de Schiphol-routes worden verlegd naar boven het IJsselmeer. Dan hoeven er minder vliegtuigen over Lelystad en Almere. Dat is één van de voorstellen die de provincie doet in een brief aan het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat voor de aanstaande herindeling. Het ministerie begint dit jaar met de procedures om in 2023 te komen tot een herindeling van het luchtruim. Die moet de problemen met de lage routes van en naar Lelystad Airport oplossen, maar ook rond andere luchthavens de overlast verminderen. Tegelijk worden bij de herindeling nieuwe afspraken gemaakt over oefengebieden voor Defensie. Wachtgebied moet opschuiven De provincie en de zes Flevolandse gemeenten schrijven in een toelichting op de brief dat ze niet weten of hun wensen haalbaar zijn, maar ze zien graag dat het huidige wachtgebied tussen Lelystad en Dronten opschuift naar het IJsselmeer. Vliegtuigen naar Schiphol komen dan veel minder over Lelystad en Almere. Een wachtgebied is een gebied waar, bij grote drukte vliegtuigen te laten wachten, voor ze mogen landen. Daar ‘cirkelen’ deze vliegtuigen rond totdat ze toestemming krijgen om te landen. Lees het gehele artikel op de bron: Omroep Flevoland Besluitvorming Luchthaven Lelystad Voor minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen moet dit het jaar worden waarin zij de opening van Lelystad Airport regelt. Vooralsnog zit de minister klem tussen de eisen van Brussel en de Tweede Kamer. Het probleem is de opstelling van de Europese Commissie, die de plannen terugstuurde naar Den Haag. Van coalitiepartijen CDA,VVD en D66 mag Lelystad alleen open om bestaande vakantievluchten van Schiphol over te nemen. Geen nieuwe vluchten in Lelystad toelaten zou echter volgens de Europese Commissie een te grote inbreuk zijn op de vrije interne markt. Bron: Volkskrant 9 januari 2019