Het IJsselmeer, het grootste zoetwatergebied van Europa. Nederlands grootste verblijfplaats van vogels, internationaal als Wetland erkend
en tevens Vogelrichtlijngebied, cultuurhistorisch erfgoed, een schitterend natuurgebied en... de enige nog open plek met vergezicht !
© MK-DATA 2011-2020
OUDE WEBSITE IJSSELMEERVERENIGING
1972 - 2020 - al 48 jaar !
Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep
Drie nieuwe vaartuigen moeten onder meer straks vaarwegmarkering leggen, maar door
een ontwerpfout steken ze te diep voor ondiepe wateren van de Waddenzee en
IJsselmeer. Ze kostten in totaal 26,3 miljoen euro.
Drie nieuwe schepen van Rijkswaterstaat steken door een ontwerpfout te diep en kunnen
daarom voorlopig niet in gebruik worden genomen. De vaartuigen van het type MPV-30
(multi-purpose vessel) kostten in totaal 26,3 miljoen euro. Dat bevestigt Rijkswaterstaat
dinsdag na berichtgeving van RTL Nieuws.
De nieuwe vloot is besteld voor de Rijksrederij, onderdeel van Rijkswaterstaat. De instantie
wil de schepen gebruiken voor het leggen van vaarwegmarkering, onderzoek naar de
visstand, vogeltellingen en patrouilletaken. Begin december kondigde minister
Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) aan dat er problemen waren en dat de
schepen voorlopig nog niet in de vaart komen.
In het oorspronkelijk ontwerp was gerekend op een kraan die niet sterk genoeg bleek te zijn
om bepaalde boeien uit het water te tillen. Er werd besloten om een sterkere hijskraan te
plaatsen, wat leidde tot twee problemen. Ten eerste werden de vaartuigen zwaarder
waardoor ze dieper steken en ondiepe wateren van het IJsselmeer of de Waddenzee niet
meer kunnen bereiken. Daarnaast werd de zichtlijn vanuit de stuurhut door de hogere kraan
belemmerd.
‘Multifunctioneel schip’
Rijkswaterstaat zegt voor het belemmerde zicht al een oplossing te hebben, voor de
diepgang is nog niet duidelijk wat er moet gebeuren. Ook kan Rijkswaterstaat nog niet
zeggen hoeveel de ontwerpfout gaat kosten en of de schuld ligt bij de overheid of de werf.
De drie schepen – de Merwestroom, Waddenstroom en Scheldestroom – worden ingezet op
de grote binnenwateren, de Waddenzee en Noordzee en opereren tot dertig mijl uit de
Nederlandse kust. Rijkswaterstaat kondigde in maart aan dat het “eerste duurzame
multifunctionele schip” te water was gelaten. De bedoeling was dat ze vanaf deze maand in
gebruik zouden worden genomen.
Bron: Zeepost 18 december 2018 wvd