Het IJsselmeer, het grootste zoetwatergebied van Europa. Nederlands grootste verblijfplaats van vogels, internationaal als Wetland erkend en tevens Vogelrichtlijngebied, cultuurhistorisch erfgoed, een schitterend natuurgebied en... de enige nog open plek met vergezicht !
© MK-DATA 2011-2020
OUDE WEBSITE IJSSELMEERVERENIGING
Nieuwe website Nieuws Zoeken

1972 - 2020 - al 48 jaar !

Nieuwe schepen Rijkswaterstaat steken te diep
Drie nieuwe vaartuigen moeten onder meer straks vaarwegmarkering leggen, maar door een ontwerpfout steken ze te diep voor ondiepe wateren van de Waddenzee en IJsselmeer. Ze kostten in totaal 26,3 miljoen euro. Drie nieuwe schepen van Rijkswaterstaat steken door een ontwerpfout te diep en kunnen daarom voorlopig niet in gebruik worden genomen. De vaartuigen van het type MPV-30 (multi-purpose vessel) kostten in totaal 26,3 miljoen euro. Dat bevestigt Rijkswaterstaat dinsdag na berichtgeving van RTL Nieuws. De nieuwe vloot is besteld voor de Rijksrederij, onderdeel van Rijkswaterstaat. De instantie wil de schepen gebruiken voor het leggen van vaarwegmarkering, onderzoek naar de visstand, vogeltellingen en patrouilletaken. Begin december kondigde minister Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat, VVD) aan dat er problemen waren en dat de schepen voorlopig nog niet in de vaart komen. In het oorspronkelijk ontwerp was gerekend op een kraan die niet sterk genoeg bleek te zijn om bepaalde boeien uit het water te tillen. Er werd besloten om een sterkere hijskraan te plaatsen, wat leidde tot twee problemen. Ten eerste werden de vaartuigen zwaarder waardoor ze dieper steken en ondiepe wateren van het IJsselmeer of de Waddenzee niet meer kunnen bereiken. Daarnaast werd de zichtlijn vanuit de stuurhut door de hogere kraan belemmerd. ‘Multifunctioneel schip’ Rijkswaterstaat zegt voor het belemmerde zicht al een oplossing te hebben, voor de diepgang is nog niet duidelijk wat er moet gebeuren. Ook kan Rijkswaterstaat nog niet zeggen hoeveel de ontwerpfout gaat kosten en of de schuld ligt bij de overheid of de werf. De drie schepen – de Merwestroom, Waddenstroom en Scheldestroom – worden ingezet op de grote binnenwateren, de Waddenzee en Noordzee en opereren tot dertig mijl uit de Nederlandse kust. Rijkswaterstaat kondigde in maart aan dat het “eerste duurzame multifunctionele schip” te water was gelaten. De bedoeling was dat ze vanaf deze maand in gebruik zouden worden genomen. Bron: Zeepost 18 december 2018 wvd