Verkiezingen 20 maart 2019 voor zowel Provinciale Staten als de Waterschappen werpen hun schaduw vooruit.
Besluit aanpassing belastingstelsel waterschappen uitgesteld De besturen van de waterschappen blijken op dit moment niet gelijk te denken over de urgentie van de aanpassingen en de wijze waarop het belastingstelsel zou moeten worden aangepast. De waterschappen zijn het er wel over eens dat het hebben van een eigen belastingstelsel één van de belangrijkste voorwaarden is voor duurzaam en toekomstbestendig waterbeheer. Daarom moet een aanpassing van het belastingstelsel kunnen rekenen op groot draagvlak bij de algemeen besturen van de waterschappen. Omdat de waterschapsverkiezingen van 20 maart 2019 voor de deur staan, is het logisch om het gewenste draagvlak voor een wijziging van het belastingstelsel bij de nieuwe algemeen besturen te verkrijgen. Een aantal waterschappen ervaart op dit moment al grote knelpunten met het huidige stelsel en een herziening is dus onverminderd urgent. Het bestuur van de Unie van Waterschappen stelt voor om de verdere beraadslagingen en besluitvorming over de aanpassing van het belastingstelsel ten minste een half jaar te laten rusten. [….] bron: Unie van Waterschappen, 11/12/18
Zo stellen de waterschappen een besluit over (verhoging van) de waterschapsbelasting gevoegelijk maar uit tot na de verkiezingen. Voor het waterbeheer en de dijken betalen alle burgers belasting. Niet iedereen is zich er echter van bewust dat er op 20 maart ook verkiezingen zijn voor de Waterschappen. Klimaat, duurzaamheid, wind en zonne-energie zullen in de verkiezingscampagnes van de komende verkiezingen van Provinciale Staten en ook die van de Waterschappen ongetwijfeld een rol spelen.
Bewoners van de Markermeerdijk wachten hun beurt af bij de inspreek-estafette van 12 insprekers bij de Statenvergadering over de dijkversterking Markermeerdijk