Onbekende IJsselmeerhaven: de Stoomhaven Medemblik
Natuurlijk kent u de havens van het IJsselmeer. Niet alleen Enkhuizen, Stavoren en Lemmer klinken u bekend in de oren. Ook kent u uiteraard het haventje van Laaxum. Maar heeft u weleens van de Stoomhaven Medemblik gehoord? Met op de achtergrond de stoere schoorsteen van stoomgemaal ‘De Vier Noorder Koggen’ is het niet moeilijk om vanaf het IJsselmeer de ingang te vinden van de Stoomhaven Medemblik. De haven ligt iets ten zuiden van de bekende Regattahaven. De toegang tot deze verrassend mooi gelegen haven in natuurgebied de Vooroever is aangegeven met boeien. Eenmaal binnen (geen havengeld) word je verrast door de uitstekende aanlegsteigers en de beschermde ligging. Een speciaal aangelegde dijk beschermt deze nog onontdekte haven met diepe zwaaikom (3m). Overnachten is in deze haven niet toegestaan en verder zijn er geen faciliteiten. Op korte loopafstand, aan de andere kant van de West- Friese Omringdijk, is in het stoomgemaal het Nederlands Stoommachinemuseum gevestigd. Er bevindt zich een rijke verzameling authentieke stoommachines die op gezette tijden echt op stoom draait. Enthousiaste medewerkers demonstreren de stoommachines. Na de rondgang is er gelegenheid om in het bezoekerscentrum te lunchen. Met de Museumkaart is de toegang gratis. Een bezoek duurt ongeveer 1,5 tot 2 uur. Wilt u meer weten? Telefoon: 0227- 544732 Email: info@stoommachinemuseum.nl Website: www.stoommachinemuseum.nl