Hervat Amsterdam plannen voor IJBURG 2?
Na enige jaren vertraging breidt de Amsterdamse eilandenwijk IJburg nu alsnog verder uit. Het college wil de komende jaren 6.500 woningen bouwen op het 'Middeneiland', dat nog moet worden opgespoten in het IJmeer. Nadat begin deze eeuw op IJburg I ongeveer negenduizend huizen waren verrezen, waren zes jaar geleden de plannen voor 'IJburg II' al zo goed als af. Ook daar moesten ruim negenduizend woningen komen. Maar het bouwproject in het IJmeer ging in 2010 de ijskast in, omdat de hoofdstedelijke huizenmarkt als gevolg van de economische crisis onverwacht instortte. Nu huizenkopers elkaar in Amsterdam weer als vanouds proberen af te troeven door tienduizenden euro's boven de vraagprijs te bieden, wil het college vaart maken met de tweede fase.   De gemeenteraad keurde woensdag de bouwplannen voor het 'Centrumeiland' goed, dat na 2013 al is opgespoten. Het fundament van Centrumeiland ligt sindsdien in te klinken, een noodzakelijke stap voordat het kan worden bebouwd. Intussen bewijst de zandvlakte haar dienst als stadsstrand met de nodige tijdelijke horeca. Het plan is om in 2018 de eerste palen te slaan op het Centrumeiland. Dat moet met onder meer scholen en winkels het 'hart van IJburg' worden. Daarnaast is er op dit eiland ruimte voor ongeveer 1.300 nieuwe woningen, voornamelijk op zelfbouwkavels. Tot ongenoegen van de linkse partijen in de gemeenteraad ligt het aandeel geplande sociale huurwoningen er 'slechts' op 20 procent. Maar moties om het aantal goedkope huurhuizen op te krikken haalden het niet. Middeneiland Dinsdag kondigde wethouder Eric van der Burg (grondzaken, VVD) aan dat het college begin 2017 ook het 'landmaakbesluit' wil nemen over de volgende springplank van de wijk: het Middeneiland. Van der Burg buigt zich nu over de vraag hoe dat eiland er precies zal komen uit te zien en wat dat mag kosten. Want hoewel de contouren van de nieuwe IJburgeilanden al lang vast liggen, is nog niet in detail uitgewerkt hoe zij zullen worden ingedeeld. Zo is nog niet duidelijk waar de bruggen moeten komen die de eilanden met elkaar verbinden. Als de raad volgend voorjaar snel instemt met zijn plannen, verwacht Van der Burg dat de gemeente in 2018 kan beginnen met het opspuiten van het Middeneiland. Vanaf 2021 is die grond dan voldoende ingeklonken om ook bebouwd te worden en kunnen er zo'n zeshonderd huizen per jaar worden afgeleverd. Tot 2026 moeten er dus zo'n 2.700 nieuwe woningen bijkomen. Hoe de planning er daarna uitziet, is nog onduidelijk. Net als de datum waarop de gemeente de laatste twee onderdelen van de vinexarchipel wil gaan opspuiten: Strandeiland en Buiteneiland. Hoewel IJburg een van de grootste 'ontwikkellocaties' van de stad is, levert de woonwijk toch een relatief bescheiden bijdrage aan de bouwdoelen van het gemeentebestuur. Dat wil tot 2025 namelijk vijftigduizend woningen in de stad bijbouwen, aangezien de bevolking de laatste jaren met zo'n tienduizend per jaar toeneemt. Die huizen moeten komen op ongeveer twaalf 'versnellingslocaties' in de stad, waarvan IJburg II er een is.
In de Volkskrant stond onlangs dat Amsterdam zijn plannen voor IJBURG 2 wil hervatten. Dat is wel echt “slecht” nieuws.  Hoe zeker de plannen zijn is nog niet duidelijk. Belangrijk is dat het afmaken van IJBURG slechts een klein onderdeeltje is van de bouwplannen van Amsterdam. (50.000 woningen) en dat er voornamelijk dure koopwoningen worden gebouwd (voor de doorstroming, want de vraag is vooral naar redelijk betaalbare woningen voor Amsterdammers)