Het IJsselmeer, het grootste zoetwatergebied van Europa. Nederlands grootste verblijfplaats van vogels, internationaal als Wetland erkend
en tevens Vogelrichtlijngebied, cultuurhistorisch erfgoed, een schitterend natuurgebied en... de enige nog open plek met vergezicht !
© MK-DATA 2011-2020
OUDE WEBSITE IJSSELMEERVERENIGING
1972 - 2020 - al 48 jaar !
Het langverwachte besluit van de minister Melanie Schultz over de Markermeerdijk
Denkend aan Holland zie ik breede rivieren
traag door het oneindig landschap gaan …… i
De cultuurhistorische waarde van de Markermeerdijken
Bij hun bezoeken aan Nederland wilde mijn Indonesische familie steevast het verschil zien in waterpeil tussen
de polder en het omringende water. Met geleende winterjassen en mutsen togen wij in de gure ijskou naar
Marken of de Beemster om met eigen ogen het wonder van Holland te aanschouwen. Het aan de zee
ontworstelde land onder de zeespiegel!
De dijken hebben niet alleen materieel een belangrijk rol
in de geschiedenis van Nederland gespeeld. Volgens
Simon Schama, de historicus van de zeventiende eeuwse
Republiek, staat de sociale organisatie van de dijkenbouw
en de waterschappen in de Nederlanden zelfs aan de
basis van het idee van democratie. ii
De dijkversterking van de Markermeerdijken leed echter
aanvankelijk, alle goede bedoelingen ten spijt aan gebrek
aan democratie. Zo is het eerste stuk van Enkhuizen tot
Hoorn - de vroegere Zuiderdijk - al op de schop genomen
en die versterking verliep op een rampzalige wijze. iii Het stuk van Hoorn tot Amsterdam wachtte eenzelfde lot.
Het afgelopen jaar is daarin een kentering gekomen door de acties van dijkbewoners verenigd in de
Zuyderzeedijk Alliantie. De vroegere Zuyderzeedijk, zoals de de actievoerders de Markermeerdijk van Hoorn tot
Amsterdam consequent noemen om zijn landschappelijke en cultuurhistorische waarde te benadrukken, moet
om zijn schoonheid als een monument beter beschermd worden.
Besluit van de minister
Op 14 december jl. nam minister Melanie Schultz Verhaegen het langverwachte besluit over peilverlaging in het
Markermeer in relatie tot de dijkversterking van de Markermeerdijken, zoals in de vorige IJsselmeerberichten
door het HHNK was aangekondigd. Er zullen geen pompen geplaatst worden omdat uit het onderzoek blijkt “dat
pompen in de Houtribdijk en Afsluitdijk het waterpeil weliswaar omlaag kunnen brengen, maar dat het effect op
de benodigde dijkversterking gering is.” iv
De minister had deze zomer meer tijd gegeven voor het onderzoek naar de alternatieven voor de dijkversterking
van de Markermeerdijk als antwoord op de kritiek vanuit de dijkbewoners. Het besluit van de minister dat
pompen en peilverlaging in het Markermeer niet nodig zijn is overigens ook in overeenstemming met onze visie.
De IJsselmeervereniging staat immers voor een natuurlijker (eco) systeem door een doorlaatbare Houtribdijk.
Bewezen sterkte en ‘joint fact finding’
Sterker en echt baanbrekend is het besluit van de minister voor verder onderzoek naar bewezen sterkte van de
dijken. “Het concept bewezen sterkte lijkt kansen te bieden voor een minder ingrijpende dijkversterking”, maar
zo voegt de minister er in haar brief aan toe: “Ik hecht eraan te benadrukken dat […] het nog geen zekerheid is.”
Nieuw is ook dat bewoners betrokken waren bij het onderzoek naar dit alternatief. De minister schrijft
“Gebleken is dat transparantie en tijdige informatie-uitwisseling bijdraagt aan onderling vertrouwen. Vanwege de
positieve ervaringen heb ik [….] besloten de principes van joint fact finding voort te zetten bij het vervolg van
bewezen sterkte voor de Markermeerdijken.”
De drie vertegenwoordigers namens de dijkbewoners in de begeleidingscommissie van het onderzoek zijn daar
zeer positief over. Meer dan in het verleden geeft dat de mogelijkheid dat alternatieven vanuit de bevolking
serieus genomen worden. De Zuyderzee Alliantie is blij, het Hoogheemraadschap is opgelucht en vol goede
voornemens om ‘de handen ineen te slaan’. “In de
begeleidingscommissie is met elkaar afgesproken dat
“alles eruit gehaald moet worden wat erin zit. […] Om dit
te waarborgen wordt de werkwijze van de afgelopen
periode voortgezet […] Hierdoor zal het ontwerp van de
dijken de komende tijd nog wijzigen.[…] En blijft de
omgeving nauw betrokken om samen tot zowel een
veilige dijkoplossing voor 1,2 miljoen inwoners te komen,
als recht te doen aan het unieke karakter van deze
monumentale dijken.” Aldus het Hoogheemraadschap.
Veilige én mooie Markermeerdijken?
Maar hoe is in die belangenafweging gewaarborgd dat “het historisch cultuurlandschap met de monumentale
dijk grotendeels behouden blijven”, wat Wouter de Hollander, een van de drie vertegenwoordigers van de
dijkbewoners hoopt. vi Het blijft moeilijk om op te komen voor de verdwijnende schoonheid van het landschap.
Want wat is dat nou, een cultuurlandschap? Over de namaaknatuur die ervoor in de plaats wordt aangeboden is
overigens ook het laatste woord nog niet gezegd.
Discussie en grondige kritiek op dijkversterkingen zijn niet nieuw. In de 19de eeuw voerde de
waterstaatsingenieur Jan Blanken de zelfde polemiek met zijn superieuren. Hij kreeg bijval van schrijvers als
Bilderdijk. Bij de rivierdijkverzwaringen in de 20ste eeuw maakten schrijvers en kunstenaars zich sterk voor het
behoud van het unieke rivierlandschap, en werden bijgevallen door wetenschappers en deskundigen. De
discussie over het belang van behoud van landschap en cultuur werd toen niet opgepakt. Men had er wel oren
naar, maar de begrippen landschapswaarden en cultuurwaarden zijn zo abstract dat men er geen harde strijd
mee kon voeren tegen de belangen van veiligheid, economische schade en werkgelegenheid. vii Delta
Programma 2015 hecht echter wel waarde aan die landschappelijke schoonheid.
Juridische basis
Staan we er nu beter voor? Is het Hoogheemraadschap met het consortium onder leiding van Boskalis hiertoe in
staat? Door Fons Elders wordt dit in twijfel getrokken, al is ook hij positief over het besluit van de minister.
Gezien de vernietigende kaalslag en jarenlange onverschilligheid voor de bewonersbelangen bij de inmiddels
uitgevoerde dijkversterking van de Zuiderdijk van Enkhuizen tot Hoorn, blijft de vraag of dit keer de
cultuurhistorische en landschappelijke waarden voldoende gewicht in de schaal leggen. Vreemd genoeg lijken
‘milieu’ en ‘natuur’ (in die volgorde) makkelijker te beschermen dan het landschap.
De nieuwe Waterwet geeft iets meer ruimte voor bewonersbelangen en inspraak, al zijn alleen direct
belanghebbenden ontvankelijk. In die wet is ook vastgelegd dat de provincies en de waterschappen
verantwoordelijk zijn voor de uitvoering, inclusief de inspraak. viii Het blijft dan ook voor kritische bewoners nodig
op het vinkentouw te zitten en waakzaam te zijn. Het zal nog vele vrijwilligersuren kosten om te zorgen dat de
dijkverzwaring ook dijkverbetering wordt. Schoonheid heeft zo zijn prijs.
Soemini Kasanmoentalib, december 2015
-------------------------------------------------------
i Herinnering aan Holland, het bekende gedicht van Hendrik Marsman waarin de aard van het historische
cultuurlandschap in zijn eenheid en samenhang van elementen zo treffend wordt verwoord.
ii Simon Schama, Overvloed en Onbehagen. De Nederlandse cultuur in de Gouden eeuw, 4e druk februari 2005.
iii Fons Elders, één van de instigatoren van de Zuyderzee Alliantie, in zijn ingezonden brief
iv Verwijzing naar de brief van de minister op de website van het ministerie of de provincie
v Zie de website van HHNK www.markermeerdijken.nl, Samen voor veilige én mooie Markermeerdijken.
vi Reactie van Wouter de Hollander, zie kader.
vii Landschap als geheugen, opstellen tegen de dijkverzwaring, uitgeverij Cadans Amsterdam 1993.
viii Iedereen kan een zienswijze indienen naar aanleiding van het dijkversterkingsplan. Dat plan behoeft de
goedkeuring van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland. Het waterschap HHNK is verantwoordelijk voor de
uitvoering. Beroep tegen het vastgestelde definitieve plan is alleen mogelijk voor belanghebbenden.
Op 14 december jl. nam
minister Melanie Schultz
Verhaegen het langverwachte
besluit over peilverlaging in
het Markermeer in relatie tot
de dijkversterking van de
Markermeerdijken, zoals in de
vorige IJsselmeerberichten
door het HHNK was
aangekondigd. Er zullen geen
pompen geplaatst worden
omdat uit het onderzoek blijkt
“dat pompen in de
Houtribdijk en Afsluitdijk het
waterpeil weliswaar omlaag
kunnen brengen, maar dat
het effect op de benodigde
dijkversterking gering is.” i
De minister had deze zomer meer tijd gegeven voor het onderzoek naar de alternatieven voor de dijkversterking van de
Markermeerdijk als antwoord op de kritiek vanuit de dijkbewoners. Het besluit van de minister dat pompen en
peilverlaging in het Markermeer niet nodig zijn is overigens ook in overeenstemming met onze visie. De
IJsselmeervereniging staat immers voor een natuurlijker (eco) systeem door een doorlaatbare Houtribdijk. Veel van de
inbreng van de omwonenden is door de minister overgenomen en zal naar verwachting tot een beter plan voor de dijk
leiden. De actievoerders blijven uiteraard wel goed opletten. Voor meer informatie verwijzen we graag naar het
januarinummer 2016 van IJsselmeerberichten waarin we uitgebreid terugkomen op dit onderwerp.
Brief van Minister aan bewoners Markermeerdijken 14-12-2015 (321Kb. pdf)