08-04-2014 - Er bestaat geen Pieper zonder pit, maar wel een Pieperrace waar pit in zit
Op 5 en 6 april 2014 was de dertigste Pieperrace, wederom georganiseerd door Gerrit Portengen. Het startschot werd gegeven door Mona Keizer, lid de Tweede Kamer voor het CDA in de Tweede Kamer.
De race vanuit de haven van Volendam is ondertussen uitgegroeid tot de onofficiële opening van het seizoen. Ieder jaar kijkt Leon van der Loo weer naar de race uit. Hij is schipper van de klipper La Bohème. ‘Het is het begin van het seizoen en het is leuk iedereen na de winter weer te ontmoeten. En opvallend is, dat het meestal goed weer is met deze wedstrijd. Ook dit jaar. Gisteren was het zonnig en nu is het wel bewolkt maar de temperatuur is goed.’ Aan zijn plezier heeft zeker bijgedragen dat hij (weer) als eerste eindigde bij de klippers. Dit leverde hem een medaille op en het jubileumboek van Harvard met De IJsselmeer. Ook dit jaar heeft de IJsselmeervereniging de boeken gratis beschikbaar gesteld voor de winnaars. Voor een overzicht van alle prijswinnaars zie: http://www.pieperrace.nl/uitslag14.html Zoals gebruikelijk werden de festiviteiten afgesloten in ’t Gat van Nederland met het uit volle borst zingen van het Pieperlied geschreven door Gerrit (zie facebook Pieperrace) . Hieronder de tekst voor wie het op de eigen boot nog eens wil zingen. De jubileum pieper. 30e keer pieperrace!! Bijna een half mud piepers.
Winnaars... met het jubileumboek van de IJsselmeervereniging en het magazine "DE IJSSELMEER"
PIEPERLIED Wanneer het ijs uit het water is verdwenen, Komt de lente aangesneld Als de Bruine Vloot paraat is Zich voor de Pieperrace heeft gemeld. De haven snel verlaten de zeilen gaan omhoog Bewonderende blikken van wal en havenhoofd. En als een trots verleden zeilend op ons meer, Zeilend in het heden die schuiten van weleer. REFREIN OH, HOH, OH Pieper ik kan je niet missen, Jij bent voor mij het seizoen. Zeilen gissen en vissen, Wat zal de Pieper weer doen. Weer kan de strijd beginnen Wij zijn nu allen klaar Hyper de Pieper de Pieperrace Ben zo blij dat ik je vaar 2X Over het water van de oude Zuiderzee Daar ligt het baken de Volendammer ree Daar wordt gestreden tegen wind en water een harde strijd voor lief en lee Als dan de strijd gestreden is de zeilen naar benee Herleef de tijd van vroeger en iedereen doet mee Gezelligheid oer-Hollands een feest voor jong en oud  't maakt niet uit met wie je bent als je van Piepers houd. REFREIN Geschreven door Rooie Gerrit.