LEDENRAADPLEGING

IJsselmeervereniging
Oude Zijds Burgwal 19a
1141 AB  Monnickendam

De inzendtermijn voor de ledenraadpleging is gesloten.

Ledenraadpleging t.a.v. samenwerking in Stichting Het Blauwe Hart

Op 31 okt. jl. heeft het bestuur van de St Verantwoord Beheer IJsselmeer (VBIJ) aan de IJsselmeervereniging gevraagd om duidelijkheid te verschaffen over de toekomstige samenwerking met de andere VBIJ partners in de St. Het Blauwe Hart. Het bestuur van VBIJ heeft ons de volgende vraag gesteld:

Citaat "Willen wij (IJV) ons, als IJV vrijwilligers, ten dienste stellen van het IJsselmeergebied met als focus het succes van het Blauwe Hart initiatief en dus werkend onder de paraplu van Het Blauwe Hart;

Of willen wij, als IJV vrijwilligers ons ten dienste stellen aan het succes van die vereniging en dus alleen werkend zijn onder de paraplu van de IJsselmeervereniging.

Indien vraag 1 met ja beantwoord wordt (en daarmee vraag 2 met nee), dan blijft de IJsselmeervereniging volledig partner van de Stichting Het Blauwe Hart en worden blad en website omgevormd tot een gezamenlijk blad en site en in dus in gezamenlijkheid met de St. Het Blauwe Hart gepubliceerd.”
Einde citaat

Het bestuur van de IJsselmeervereniging heeft in haar vergadering van 21 nov. jl. besloten, om in lijn met haar eerdere standpunt op basis van het besluit in de ledenvergadering van oktober 2011, om principieel te kiezen voor de samenwerking in St. Het Blauwe Hart. Al eerder werd besloten dat de IJsselmeervereniging als zelfstandige organisatie met haar eigen naam blijft voortbestaan. Wel wil ze, om haar ambitie t.a.v. de samenwerking te onderstrepen, aan haar naam toevoegen: “Vrienden van Het Blauwe Hart”.

Omdat in de vergaande samenwerkingsplannen, de IJsselmeervereniging haar functioneren vrijwel geheel onderbrengt in St. het Blauwe Hart, verbindt het bestuur er een aantal voorwaarden aan en een proefperiode van twee jaar, waarna wederzijds beoordeeld kan worden of het een succes is (wordt) of niet.

De voorwaarden komen er op neer dat Het Blauwe Hart een stevig initiatief moet worden met een actief bestuur, een duidelijke organisatie, goede plannen voor de financiën, de inhoudelijke aanpak, de communicatie, de positie en medezeggenschap van vrijwilligers. In de visie van het bestuur van de IJsselmeervereniging is het dan wel nodig dat alle partners binnen het samenwerkingsverband zich inspannen om van Het Blauwe Hart een succes te maken. De IJsselmeervereniging ziet voor zichzelf vooral de taak om de vrijwilligersorganisatie van Het Blauwe Hart te worden.

Ook is een voorwaarde dat er acceptatie is dat de IJsselmeervereniging als zelfstandige ledenorganisatie voort bestaat en met haar leden communiceert in een ledenblad en een website. Maar naar mate de partners meer investeren in het gezamenlijke doel zal ook de IJsselmeervereniging dat doen en navenant minder energie in eigen communicatie investeren.

Het bestuur van de IJsselmeervereniging wil de samenwerkingsverplichtingen tussen de rechtspersonen St. Het Blauwe Hart en IJsselmeervereniging uitwerken en vastleggen in samenwerkingsovereenkomst voor twee jaar. Daarna wordt geëvalueerd en hopelijk met succes voortgezet.

Aan u als lid de vraag of u deze lijn steunt !

U kunt uw antwoord onderstaand aankruisen en desgewenst een toelichting invullen.
We zien uw reacties met grote belangstelling tegemoet voor eind januari 2013.

Namens bestuur IJsselmeervereniging , Jos Teeuwisse (voorzitter)

logo klein