De in 2013 georganiseerde reis was direct uitverkocht en bleek een groot succes. Dit jaar worden de trossen losgegooid in Enkhuizen en worden achtereenvolgens o.m. Medemblik, Den Oever, Oude Schild op Texel, Makkum, Hindeloopen en Urk aangedaan. De reis eindigt weer in Enkhuizen. Tijdens de reis en ook in elke aanlegplaats wordt uitgebreid stil gestaan bij de cultuur en historie van het IJsselmeergebied. Daarbij worden musea en andere bezienswaardigheden onder deskundige begeleiding bezocht.
Onder die naam organiseert Reisburo Historizon ook in 2014 weer de reis rond de Zuiderzee, zoals ook de schrijver van ons jubileumboek Henry Havard die maakte in 1873. Deze reis wordt net als Havard met een historisch (maar zeer comfortabel) zeilschip gemaakt. In 2014 is er zelfs een speciaal aanbod voor de leden van de IJsselmeervereniging die met een aanzienlijke korting deze bijzondere reis mee kunnen maken. Dat kan omdat deskundigen van de IJsselmeervereniging ook een handje meehelpen bij de organisatie en het begeleiden van de reis.
Het is de openingszin van de Franse cultuurhistoricus Henry Havard die in 1873 in een gehuurde tjalk een tocht maakte langs de Zuiderzeesteden. Hij schreef daarover het boek: La Hollande pitoresque, voyage aux villes mortes du Zuiderzee waar bovenstaande regel uit stamt. Mede door zijn kleurrijke beschrijving veranderden deze ‘dode’ stadjes in toeristische juweeltjes. Die ook vandaag nog de moeite van een bezoek meer dan waar zijn. Laten we dus in het kielzog van Havard na zoveel jaar de balans opmaken. Vaart u mee?
Voor een volledig programma: klik hier als .doc Boeken doet u rechtstreeks bij: Historizon Postbus 283 2160 AG Lisse email: info@historizon.nl website: www.historizon.nl