18-12-2013 - Flevokust gestrand op één stem
De Lelystadse gemeenteraad heeft dinsdagavond tegen project Flevokust gestemd. Lange tijd leek het erop dat er een krappe meerderheid was voor het plan, maar toen PvdA-raadslid Emmy van der Kleij tegen de verwachting in tegen stemde, zei de raad alsnog unaniem nee tegen de komst van een bedrijventerrein met overslaghaven.
Van der Kleij ging met haar stem tegen het standpunt van haar partij in. De afgelopen week voerde de PvdA samen met de VVD en oppositiepartijen ChristenUnie en SP druk overleg om een meerderheid voor Flevokust te krijgen. Aan het begin van de raadsvergadering leek het erop dat de vier partijen er samen uit waren gekomen, wat zou betekenen dat het plan met 18 stemmen voor en 17 tegen doorgang zou vinden. Door de verrassende tegenstem van Van der Kleij strandde het voorstel.  Bron: de Stentor
College zet plan Flevokust na de verkiezingen door Het college van burgemeester en wethouders in Lelystad wil ondanks de afwijzing van de gemeenteraad door met de ontwikkeling van Flevokust. Wethouder Jop Fackeldey meent dat er binnen de politiek brede steun is voor de ontwikkeling van een overslaghaven en bedrijventerrein, maar niet via het model dat dinsdagavond voorlag. Hij wil de komende tijd een nieuw voorstel schrijven. Dat wordt voorgelegd aan de nieuwe gemeenteraad, die na de verkiezingen in maart volgend jaar wordt samengesteld. Het plan Flevokust sneuvelde dinsdagavond tegen alle verwachtingen in doordat PvdA-raadslid Emmy van der Kleij tegen stemde. Bron: Omroep Flevoland