© MK-DATA 2011-2017
IJSSELMEERVERENIGING
Home De Vereniging Nieuws Algemeen Contact Het IJsselmeergebied Zoeken

1972 - 2017 - al 45 jaar !

13-10-2012 - Tentoonstelling: Reis rondom de Zuiderzee
Met deze tentoonstelling komt jong en oud actief in aanraking met de cultuur van de Zuiderzee.
Na een gedegen voorbereiding van meer dan een jaar vond op vrijdagmiddag 12 oktober 2012 in het Zuiderzeemuseum de feestelijke opening plaats van de tentoonstelling "Reis rondom de Zuiderzee". Deze unieke permanente tentoonstelling is tot 31 december 2016 te bezoeken in het binnenmuseum aan de Wierdijk 12-22 te Enkhuizen.
WELKOMSTWOORD  Het welkomstwoord werd verricht door Stephan Warnik, algemeen directeur van het Zuiderzeemuseum. Hij beschreef het unieke van dit museum en dat het met recht tot de top 9 musea in Nederland behoort. De tentoonstelling “Reis rondom de Zuiderzee” vormt een topografische route rond de Zuiderzee en begint, hoe kan het ook anders, bij Enkhuizen. Vervolgens brengt het u bij de Afsluitdijk, Ameland, Makkum, Hindeloopen, Urk & Schokland, Zwartsluis, Genemuiden, Nunspeet, Bunschoten-Spakenburg, Marken en Volendam. De bedoeling is dat er tot eind 2016 tussendoor wat wisselingen plaatsvinden aangezien men nog veel meer topstukken in de collectie heeft en men deze ook graag wil tonen. Warnik is trots omdat het voor het Zuiderzeemuseum een van de meest omvangrijke en unieke tentoonstellingen van de laatste jaren is. Er is lang over de opzet nagedacht en men kan met recht spreken over een tentoonstelling voor jong en oud en is ook erg leuk voor mensen die niet zo vaak een museum bezoeken.
OFFICIËLE OPENING Daarna volgde de officiële opening door de burgemeester van Enkhuizen: Jan Baas. Hij vertelde over de geschiedenis van de Zuiderzee en hoe de steden en dorpen daarbij betrokken waren. Hij onthulde vervolgens een videoclip met een remix van de Zuiderzeeballade met daarin negen trotse Zuiderzeeburgemeesters van gemeenten rond de Zuiderzee.
DE ZUIDERZEE REMIX 2012
De feestvreugde werd nog eens vergroot door de negen burgemeesters voor het podium uit te nodigen en de ballade nog eens live te zingen. De spontaniteit was groot en met de massaal aanwezige genodigden werd het nog eens uit volle borst gezonden: een uniek gebeuren in Nederland.
EEN WANDELING DOOR DE TENTOONSTELLING De nieuwe tentoonstelling voert u mee langs topstukken uit de collectie van het museum, persoonlijke verhalen en interactieve opstellingen over het leven aan de voormalige binnenzee en het huidige IJsselmeer. Ontdek wat de verschillende Zuiderzeeplaatsen met elkaar verbindt en onderscheidt: tradities, dialecten, streekdrachten, ambachten en handel. U kunt dus met eigen ogen zien hoe men heeft geleefd, welke klederdrachten er waren (en nog zijn), meubels, gereedschappen aangevuld met videobeelden, foto’s en ontelbare schitterende schilderen.
Als u de tentoonstelling gaat bezoeken vergeet dan bij de receptie niet de blauwe “reisgids” mee te nemen: deze mag u lenen. Hierin staan de plattegronden van de zalen met een zeer uitgebreide beschrijving over alles wat er aanwezig is: dus niet vergeten!
De tentoonstelling sluit aan bij ons jubileumboek "Henry Havard's, Pittoreske reis langs de dode steden van de Zuiderzee" en kunnen we u van harte aanbevelen! Op de tentoonstelling hangt ook het schilderij van Van Heemskerk dat op de cover van ons jubileumboek is afgebeeld.
Enkele foto's van de tentoonstelling