06-12-2010 - Het IJsselmeer, kwetsbare schakel in de flyway
Het IJsselmeer is een van de grootste en voor vogels belangrijkste zoetwaterwetlands van Noordwest Europa. Niet voor niets zijn het IJsselmeer, Markermeer en IJmeer aangewezen als Natura 2000-gebieden met een internationale betekenis voor een groot aantal watervogels. Zo trekken er elk jaar tienduizenden zwarte sterns langs en verblijven er in de winter duizenden grote zaagbekken en toppers uit Noord-Europa. Het is daarmee een belangrijke schakel op de zogenaamde ‘Oost-Atlantische flyway’, de trekroute van (noord-)Europese vogels van en naar Afrika. Het vogeleiland De Kreupel is inmiddels beroemd om haar enorme visdief- en kokmeeuwkolonie en de grondbroedende aalscholvers. Met andere woorden: het IJsselmeergebied is zeer waardevol voor vogels. Dit wil niet zeggen dat het vanzelfsprekend is dat deze waarden behouden blijven voor de toekomst. Van alle kanten wordt aan het IJsselmeer getrokken. Een voorbeeld van zo’n zorgelijke ontwikkeling is dat van een groot windmolenpark in en langs het IJsselmeer bij Urk. Om de bijzondere natuur in het IJsselmeer zelf te ontdekken organiseert FOGOL opnieuw twee vaarexcursies, met daarin ruime aandacht voor de vogelbeschermingaspecten. Zaterdag 12 en zondag 13 maart 2011 Haven Enkhuizen MS Friesland (voormalige veerboot naar Terschelling) Tijdens de tocht zijn er onder andere lezingen door Luc Hoogenstein en Gert Ottens van Vogelbescherming Nederland. Zij zullen dieper ingaan op de ontwikkelingen in het IJsselmeergebied. Daarnaast zal Vogelbescherming toelichten hoe zij zich inzetten voor het behoud van het IJsselmeer als belangrijk vogel- en natuurgebied. Om de tocht compleet te maken zijn er vogelkenners aan boord om de vogels te benoemen. De presentatie aan boord is in handen van Jan Marbus. Voor elke deelnemer ligt er een excursiemap met veel informatie klaar. (Zie ook de website voor nog meer leuke extra’s) De route van de vaartochten wordt zo gekozen dat we de meeste kans hebben op grote groepen vogels. We varen met de ms Friesland (voormalige veerboot naar Terschelling) langs de grootste aalscholverkolonies van ons land. Een vaartocht in maart biedt veel kans op wintervogels, zoals soorten futen, grote groepen brilduikers en zaagbekken, meerkoeten, kuifeenden en toppers. Tijdens de vorige vaartocht troffen we meer dan achtduizend toppers. Vanaf 09:30 uur inschepen 10:30 uur vertrek, 15:30 uur afmeren, kosten € 22,- (basisschool leerlingen € 13,-). Meer informatie en opgeven kan op www.fogol.nl of bel 06-30021816 Klik hier voor de flyer
Vanwege het grote succes van de vorige vogelvaartochten langs de IJsselmeerkust en de Kreupel, organiseert FOGOL opnieuw twee excursies in samenwerking met Vogelbescherming Nederland, de KNNV afdeling Hoorn en Staatbosbeheer. Tijdens deze tocht maken de opvarenden kennis met de bijzondere natuur van het IJsselmeer. Als hoogtepunt varen we rond vogeleiland De Kreupel.