Het IJsselmeer, het grootste zoetwatergebied van Europa. Nederlands grootste verblijfplaats van vogels, internationaal als Wetland erkend
en tevens Vogelrichtlijngebied, cultuurhistorisch erfgoed, een schitterend natuurgebied en... de enige nog open plek met vergezicht !
© MK-DATA 2011-2020
OUDE WEBSITE IJSSELMEERVERENIGING
1972 - 2020 - al 48 jaar !
27-05-2010 - En wat gaan we doen met de Afsluitdijk?
Een belangrijk keuze van deze organisaties is een gecombineerde aanpak waarin veiligheid én natuurontwikkeling hand in
hand gaan. Onder leiding van Ed Nijpels is een adviescommissie “Verkenning Toekomst Afsluitdijk” opgericht met als
opdracht om te komen tot een nieuw plan voor de Afsluitdijk dat voldoet aan de veiligheidsnorm en geen afbreuk doet aan
een aantal belangrijke functies die ook met de Afsluitdijk verbonden zijn:
•
Veiligheid (hoogwater kering)
•
Waterbeheer (zoet water op het juiste niveau houden)
•
Mobiliteit (verbinding Noord Holland/Friesland)
•
Ruimtelijke kwaliteit ( vormgeving ruimte en landschap)
•
Natuur (natuurbehoud/ontwikkeling)
•
Cultuurhistorie (historische waarden van bebouwing en kunstwerken) RWS heeft bijeenkomsten georganiseerd voor
belanghebbende organisaties waar alle betrokkenen hun ideeën konden spuien. Ook aan marktpartijen (advies/
ingenieursbureaus, baggeraars etc.) is gevraagd om mee te denken aan een nieuw plan voor de Afsluitdijk. Acht
Consortia (samenwerkingsverbanden van ondernemers) hebben een plan ontwikkeld waaruit de Advies commissie er
vier heeft uitgekozen. Dijkontwerp en wat wij er van vinden De VBIJ (inclusief de IJsselmeervereniging) is ook
betrokken geweest bij het ontwikkelen van de plannen van deze consortia. Haar visie hierbij is dat het hele
waddengebied – van Noordzeekustzone, via eilanden, inter-getijdengebied (o.a.de Waddenzee), achterland en de
gesloten zeearmen, zoals IJsselmeer beschouwd moet worden als één brede kustverdedigingzone.
Daarnaast heeft de VBIJ nagedacht over wat er nu precies met de nieuwe plannen van de Afsluitdijk naast de veiligheid nog
meer meegenomen zouden moeten worden. De conclusie was:
1.
Het kwaliteitsverlies m.b.t. het ecosysteem van de Westelijke Waddenzee en het IJsselmeer; De Afsluitdijk heeft er
ondermeer voor gezorgd dat er minder slibafzetting in de Westelijke Waddenzee plaatsvindt. Dit vermindert de
diversiteit aan planten en dieren.
2.
Het ontbreken van ecologische samenhang en verbindingen tussen de ecosystemen Waddenzee en IJsselmeer. De
afsluitdijk vormt een harde scheiding. Bij een geleidelijke overgang tussen de twee ecosystemen is er een veel grotere
soortenrijkdom te verwachten.
Onze visie is dat het nieuwe dijkontwerp een substantiële bijdrage moet leveren aan versterking van robuustere
ecosystemen van Waddenzee èn IJsselmeer samen, door het creëren van karakteristieke habitats en door het verbinden van
beide ecosystemen. Het mag niet het weidse landschap van IJsselmeer en Waddenzee aantasten of de beschermde
leefomgevingen en planten en dieren bedreigen. Daarom vindt de VBIJ dat een nieuwe dijk een in de toekomst meer open
doorlatende oplossing niet in de weg mag staan. Want dat levert een belangrijke bijdrage aan een flexibele opvang van de
klimaatveranderingen, zoals zeespiegelrijzing, stormen en hoge zoet water afvoeren.
Wij willen graag een dijk die zorgt voor landschapsvormende processen: het ‘building with nature’ principe en niet een
“betonnen” oplossing. Dit betekent dat je moet onderzoeken hoe je de natuur zelf beter kan inzetten voor het veiliger maken
van de dijk.
Ook moet het ontwerp ruimte bieden aan andere functies als bijvoorbeeld duurzame energieopwekking, recreatieve
mogelijkheden en kweek van mosselzaad of zilte groenten.
Al deze uitgangspunten en randvoorwaarden hebben we ingebracht in het proces van de ontwikkeling van de verschillende
dijkontwerpen.
Conclusie en aanbevelingen aan de commissie Nijpels We zijn best optimistisch over de vier geselecteerde plannen van de
consortia. Daar zitten veel goede kansen in voor verbetering van veiligheid, natuur en landschap:
1.
In alle ontwerpen is sprake van verbetering van beide ecosystemen door flinke zoet-zout overgangen, zonder dat
daarmee sprake is van zoutoverlast in het IJsselmeer. Het is daarom zeer wenselijk dat nu het principebesluit valt
voor een grootschalige zoet-zout overgang aan de zijde van het IJsselmeer.
2.
In de meeste ontwerpen wordt het building with nature concept toegepast, waarbij de beste mogelijkheden zich
voordoen aan de Waddenzeezijde. Wij dringen erop aan dat dit principe uitgangspunt vormt voor de toekomstige
aanpak.
3.
In bijna alle gevallen is sediment noodzakelijk voor de aanpassing van de dijk. Wij stellen voor dat op korte termijn
wordt begonnen met een proef of onderzoek naar ecologisch verantwoorde zandwinning in het IJsselmeer.
4.
Het blijkt dat met een overslagbestendige dijk aan de veiligheidscriteria kan worden voldaan. Wij achten het dan ook
zeer wenselijk dat nu een principe keuze wordt gemaakt voor een overslagbestendige dijk. (een van de gevolgen van
klimaatverandering betreft de hogere en sterkere golfslag tegen de dijk; door een juiste vormgeving van het dijkprofiel
worden de golven af- of terug “gebogen”)
5.
Uit alle ontwerpen wordt duidelijk dat er mogelijkheden voor duurzame energieopwekking langs de Afsluitdijk zijn,
maar dat ze merendeels nog niet direct toepasbaar zijn. Daarom is het wenselijk dat een proeftuin voor alternatieve
energiewinning, zoals getijden, zoet/zout en waterkracht elektriciteitopwekking, wordt meegenomen in de
besluitvorming.
6.
In de ontwerpen is helaas geen aandacht voor sedimenttransporten (zand en slibafzetting) en de mogelijkheid van
‘meegroeien’ van Waddenzee en IJsselmeer met de zeespiegelrijzing. Wij zijn van mening dat het zeer zinvol zou zijn
hierover meer kennis te ontwikkelen, bijvoorbeeld in relatie met zandsuppleties en zandmotoren aan de Hollandse
kust. Daarom is het ook van belang dat een meer ‘open’ constructie van de dijk in de toekomst mogelijk blijft. Wij
pleiten daarom voor een no-regret aanpak, die het mogelijk maakt de plannen later aan te passen aan voortschrijdend
inzicht.
Besluitvorming en de 25 miljard bezuiniging van het rijk
Naast de vier varianten van de consortia zijn er ook nog twee minimum varianten van Rijkswaterstaat. Deze laatste twee
voorstellen voor “betonnen” en goedkope, maar wel veilige oplossing, zouden wel eens meer aandacht kunnen krijgen dan
gewenst, ingegeven door de actuele situatie met de rijksfinanciën.
De vraag is wat er dan overblijft van al het moois uit de plannen van de consortia. Gelukkig heeft de commissie Nijpels
vooraf een “afwegingskader” opgesteld waarin beschreven staat hoe men het voorkeursalternatief zou moeten kiezen en in
haar eindadvies pleit de commissie Nijpels expliciet voor de meerwaarde van de voorstellen van de consortia.
Begin 2011 stelt het rijk de voorkeursvariant vast. In 2011 komt de Milieu Effectrapportage uit met de passende beoordeling.
Daarin is vastgelegd of en welke verstoringen er voor de natuur optreden als het plan wordt uitgevoerd. Ook wordt
onderzocht wat de kosten en baten zijn van het plan. Dat wordt vastgelegd in de Maatschappelijke kosten-baten analyse. Die
worden rond hetzelfde tijdstip gepubliceerd.
Dan volgt er een inspraak periode. Eind 2012/2013 worden er vergunningen aangevraagd en is er een aanvraag voor het
dijkverzwaringsplan. De eerste stap (in 2013) die concreet genomen wordt, is de aanleg van de extra spuicapaciteit op de
Afsluitdijk, zo is nu de planning.
Hoe gaat het nu verder?
Uiteindelijk zal er één definitief plan komen waarin staat hoe de
Afsluitdijk veiliger wordt gemaakt en wat voor extra’s dit plan zal
opleveren voor natuur, voor groene energie, voor recreatie en de
cultuurhistorie.
De VBIJ blijft met haar partners actief bij het proces betrokken
omdat we hier een belangrijke kans zien om de natuur aanzienlijk te
verbeteren. En zo’n kans kun je niet laten lopen! (voor meer info zie
www.rws.nl “Eindrapport adviescommissie Nijpels.’
De Afsluitdijk is een belangrijk onderdeel van het
klimaatbestendig maken van Nederland in de toekomst.
Rijkswaterstaat(RWS) kiest voor het verhogen en
verstevigen van de dijk zodat de zeespiegelstijging geen
greep krijgt op ons land. Afgelopen jaar hebben allerlei
samenwerkende natuuren landschapsorganisaties,
waaronder de stichting Verantwoord Beheer IJsselmeer
(VBIJ), nagedacht over de aanpak van de Afsluitdijk.
Door: Flos Fleischer