Het IJsselmeer, het grootste zoetwatergebied van Europa. Nederlands grootste verblijfplaats van vogels, internationaal als Wetland erkend
en tevens Vogelrichtlijngebied, cultuurhistorisch erfgoed, een schitterend natuurgebied en... de enige nog open plek met vergezicht !
© MK-DATA 2011-2020
1972 - 2020 - al 48 jaar !
08-10-2009 - Maarten van Poelgeest wed ook op een binnendijks Amsterdams paard
Het buitendijks bouwen voor IJburg 2 en de
schaalsprong van Almere is volgens Maarten van
Poelgeest niet echt noodzakelijk. Er zijn alternatieven
binnen de Amsterdamse gemeente grenzen voor
70.000 extra woningen. Volgens Marten Bierman (
voorzitter IJsselmeervereniging) houdt van Poelgeest al
rekening met het mogelijk niet doorgaan van de
buitendijkse plannen.
Dromen laten varen...
De gemeente Almere heeft een duidelijk signaal afgegeven over de voorgenomen schaalsprong tot 2030 van 60.000 woningen, deels in het
Markermeer en het IJmeer: zonder IJmeerlijn geen schaalsprong. Het rijk weet dus waar het op staat. Met die duidelijkheid moeten we blij
zijn. Het staat nu vast dat aan het wegzetten van duizenden woningen op maagdelijke grond in de Flevopoldeer een staartje zit. Het mag
dan makkelijk en dus goedkoop en snel bouwen zijn, over elke Almeerse nieuwe woning moeten wel de kosten van een peperdure tunnel (of
brug) door het IJmeer worden omgeslagen. Door de geisoleerde ligging moet immers aangesloten worden op de centra van
werkgelegenheid op het oude land. Dat kan natuurlijk ook wel via de op te waarderen bestaande Hollandse- en de Stichtse brug, maar
Almere kiest voor de hoofdprijs. Argument daarvoor is dat het om een kwaliteitsprong gaat : IJ-stad als opmaat naar de dubbelstad
Amsterdam-Almere. In dit nummer daarover elders meer.
Het rijk heeft bij het wegzetten van woningen echter met meer gemeenten te maken dan alleen Almere. Op het vaste land zijn hetzelfde
aantal kubieke meters te bouwen zonder enorme extra bouwkosten voor duur dempen, waterveiligheid en infrastructuur. Helemaal in een tijd
van geldkrapte en een stagnerende woningmarkt is de Almeerse optie onaantrekkelijk.
Als het tegenvalt moet voor een (veel) kleiner aantal woningen toch die hele IJmeerlijn worden aangelegd en worden die woningen per stuk
nog veel duurder. Het tussentijds stilleggen van het werk zou dan wel eens het gevolg kunnen zijn. Wij zien het rijk dit risico nog niet nemen.
En al helemaal niet na de jongste optimistische uitlatingen van wethouder Maarten van Poelgeest over de potentiële woonmogelijkheden
binnen het amsterdamse grondgebied. De amsterdamse bestuurder meent dat er nog tenminste ruimte voor 70.000 woningen is te vinden
op plekken in de buurt van de Arena, Westelijk Havengebied en Amsterdam-Noord. Het aardige hiervan is dat het bouwproces tussentijdse
kan worden getemporiseerd, afgerond en er met lokaties kan worden gewisseld. Er is aan te sluiten op bestaande infrastructuur. Bovendien
is daarvoor geen aantasting van internationaal beschermd natuurgebied nodig. Van Poelgeest relativeert (onbedoeld?) met zijn uitlatingen
niet alleen de noodzaak van duur buitendijks bouwen bij Almere, maar ook bij Amsterdam. Bij die 70.000 woningen zitten namelijk ook de
9.000 woningen voor IJburg II. Die zijn ook zonder IJmeerlijn net als die van Almere erg duur ten opzichte van bouwen op het oude land. Er
moet een mosselbank worden verplaatst, land worden gemaakt en waterveiligheid worden gegarandeerd. IJsselmeervereniging en stichting
VBIJ zullen dankbaar gebruik maken van Maartens nieuwe perspectieven in de procedures die we tegen de aanleg van IJburg II voeren.
Rest de vraag waarom de bestuurder daar nu mee komt. Het kan zijn groene imborst zijn. Maar minstens zo belangrijk is de ontwikkeling
van de Metropoolregio Amsterdam. Dit informeel samenwerkingsverband van gemeenten reikt inmiddels van Lelystad tot IJmuiden. Om dat
hanteerbaar te houden is een onderverdeling in drie clusters gemaakt: Oost (Almere en Lelystad), Midden (Amsterdam en omstreken) en
West (IJmond en Kennemerland). Doel is om samen investeringen van het rijk los te weken voor metropolitaan wonen, werken, toerisme en
landschap. Daarbij zal het rijk ongetwijfeld, waar elke schaarse euro moet worden omgedraaid, willen kiezen voor het cluster waar het
meeste waar is te krijgen voor dat geld. Als het rijk resultaat gericht kiest zal dat geld dus niet in het water van het IJmeer terecht komen.
Maarten mikt dus op meer paarden dan alleen de dure dubbelstad. Almere kan zijn buitendijkse dromen maar beter laten varen...
Marten Bierman
OUDE WEBSITE IJSSELMEERVERENIGING