Het IJsselmeer, het grootste zoetwatergebied van Europa. Nederlands grootste verblijfplaats van vogels, internationaal als Wetland erkend
en tevens Vogelrichtlijngebied, cultuurhistorisch erfgoed, een schitterend natuurgebied en... de enige nog open plek met vergezicht !
© MK-DATA 2011-2020
1972 - 2020 - al 48 jaar !
28-09-2009 - Duurzamer en minder duur: interview met Marten Bierman voorzitter
Marten Bierman ziet niets in de uitbreidingsplannen van Almere,
omdat de aannames niet kloppen. Zijn alternatieve voorstellen zijn
duurzamer en minder duur. Zoals het terugbrengen van stroming in
het IJsselmeer. “Verder groeit onze bevolking doordat ouderen
langer leven en niet door de aanwas van
kinderen. Dat vergt een heel andere stadsontwikkeling dan Almere
voorstelt.”
Door: Angèle Steentjes
De gemeente Almere wil de komende jaren 60.000 extra woningen bouwen. Om dat te realiseren heeft de gemeenteraad concrete plannen
voor gedeeltelijke inpoldering van het IJmeer en voor de bouw van een brug tussen Almere en Amsterdam. Deze plannen worden gekoppeld
aan ecologische Angèle steentjes verbeteringen van het Markermeer en IJmeer. Op 9 oktober besluit het kabinet over de groeiplannen van
Almere.
Stroming terug
Onderdeel van de ecologische verbetering is de aanleg van een uitgestrekt oermoeras voor de kust van Lelystad. Naast een gevarieerde
natuur zou dit mogelijkheden geven voor kleinschalige recreatie en bebouwing op het water.
Marten Bierman, voorzitter van de IJsselmeervereniging, vindt deze oplossing duur en slecht, omdat ze de oorspronkelijke natuur van het
IJsselmeer negeert. De oorzaak van het slibprobleem van het IJsselmeer – waardoor veel planten, vissen en vogels verdwijnen – ligt
volgens hem in de ‘badkuipconstructie’. Tussen de harde wanden van de oevers klotst het water heen en weer en kan het slib niet worden
afgevoerd. “Een moeras is een heel dure oplossing, omdat je veel geld moet steken in de ontwikkeling en het onderhouden ervan.”
Biermans voorstel is eenvoudig en goedkoop: breng een beetje stroming terug, zoals er vroeger in de Zuiderzee was en waardoor het slib
wordt afgevoerd. “De ingrepen zijn relatief simpel, goedkoop en duurzaam. Maak een opening in de Houtribdijk (de scheiding tussen
IJsselmeer en Markermeer) en maak een doorlatende dam van de Afsluitdijk (zoals de Oosterscheldedam). Het slib wordt dan door de
stroming afgevoerd, waardoor de situatie voor plant en dier verbetert.” Tegenstanders beweren dat het IJsselmeer hierdoor brak wordt.
Onzin, is Biermans commentaar.
“Bij de Afsluitdijk ontstaat wel een kleine zoutwatertong, meer niet. Het is zelfs voor vissen alleen maar prettig als de overgang van zout
naar zoet water geleidelijker gaat.” Het bezwaar vanuit de agrarische sector dat hierdoor de verzilting van de landbouwgebieden rond het
IJsselmeer toeneemt, is evenmin terecht. “Willen zij echt de verzilting tegengaan, dan kan beter het gemaal De Blocq van Kuffeler worden
stopgezet, dat het zoutwater zo in het Markermeer pompt.”
Bouwplannen
De bouwplannen van Almere kunnen in zijn ogen evenmin genade vinden, omdat volgens Bierman een verkeerde toekomstvisie wordt
gehanteerd. De bevolking groeit volgens hem doordat mensen ouder worden en niet doordat er meer kinderen worden geboren. Voor de
toekomstige gezinnen zijn de nieuwe huizen in Almere niet nodig en zelfs niet gewenst. “Op dit moment wonen veel ouderen alleen of
samen in eengezinswoningen op het ‘oude land’. De komende jaren komen die beschikbaar voor de woningmarkt.
Jonge gezinnen gaan liever in de buurt van allerlei voorzieningen wonen, zoals in Kennermerland of de Amstel-Vechtstreek, dan in Almere.”
Daarnaast denkt Bierman dat de voorwaarde die Almere stelt voor het realiseren van de uitbreidingsplannen – een goede voorziening voor
openbaar vervoer, zoals een brug of tunnel met Amsterdam – funest is. De misvatting is de achterliggende gedachte dat deze infrastructuur
zal bijdragen aan de economische ontwikkeling van Almere. “Het effect is tegengesteld. De komst van de TGV in de omringende steden van
Parijs leidde ertoe dat de bedrijven naar de Franse hoofdstad verhuisden en dat in de kleinere steden de bedrijvigheid verminderde. In
Zeeuws-Vlaanderen zie je een overeenkomstige ontwikkeling. Door de komst van de Westerscheldetunnel sloten bedrijven hun bijkantoren
in dat gebied, omdat de verbinding met Middelburg en Vlissingen nu betrouwbaarder is dan vroeger met de veerpont.”
Eigen kracht
Zelfstandig worden is volgens Bierman een betere oplossing voor Almere dan een satelliet van Amsterdam te willen blijven. “Bestuurders in
Almere moeten nadenken over de vraag hoe zij een zelfstandige stad kunnen ontwikkelen, anders dreigen zij een afgelegen buitenwijk van
Amsterdam te worden waar niemand graag wil wonen.” Er zijn beslist voldoende mogelijkheden, aldus Bierman. “Na 2011 trekt de
arbeidsmarkt weer aan. Mensen kunnen dan meer eisen stellen en een daarvan zal thuiswerken zijn. Ik vind dat Almere op deze
ontwikkelingen moet inspelen en vooruitlopen.” Daarnaast vindt Bierman dat het gemeentebestuur moet inzetten op diversiteit van de
bevolking. Bijvoorbeeld door erop aan te dringen dat een van de Amsterdamse universiteiten naar Almere komt. Waarom moet Amsterdam
twee universiteiten hebben, is zijn retorische vraag. “Inzetten op een veranderende arbeidsmarkt en zorgen voor een grotere diversiteit in de
bevolking is volgens mij ook duurzamer en minder duur, net zoals de terugkeer van stroming in het IJsselmeer.”
OUDE WEBSITE IJSSELMEERVERENIGING